Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Läckage vattenpump

Läckage vattenpump

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Läckage vattenpump

Postby nyga » 2009-01-12 00:47

Jag har nyligen bytt vattenpumpen på min b20 men har märkt att det läcker ut vatten runt pumpen. Ganska mycket också. Har hört att det är ganska viktigt att man pressar upp pumpen rejält innan man trycker dit den och bultar fast den. Kan det vara det som är problemet? Är det viktigt att korsdra när man drar åt sedan? Eller måste man kleta på silikon också för att täta. TÄnkte ge mig på det igen imorgon så jag är tacksam för snabba svar.

Mvh
nyga

Re: Läckage vattenpump

Postby skanke » 2009-01-12 10:55

Jo visst är det viktigt att pressa pumpen uppåt vid monteringen så att den tätar mot toppen. Ett annat vanligt problem med vissa piratpumpar är att packningen som följer med är av tunt sladdrigt papper och därmed är värdelös. Ibland håller det knappt tätt fast man använder tätmedel. Original är packningen ganska tjock och kan ta upp ojämnheter i packningsplanet och är därmed bättre. Är din packning av tunnt papper skaffa en annan av den tjocka sorten. Använd det blåa tätningsmedlet, till packningarna.
skanke

Postby traktormuppen » 2009-01-16 20:32

Nu kanske du fått iordning på den men jag vet iallafall att när jag skulle sätta dit den på min så fick jag ta bort den tre gånger innan jag drog på fullt med silikonpackning. Nu har han gått ett par veckor utan att läcka men det är kanske någon som vet varför. Varenda packning var ny och det bara spröt ut vatten. :(
traktormuppen

Postby Kristinefors » 2009-01-16 20:40

Hej !
Ja , jag bytte för flera år sen på en B18 , kommer ihåg att det jädrigt
viktigt att man monterar rätt o-ringar , de som sitter uppåt mot
toppen , det är lätt att ta fel , alltså fel storlek/tjocklek , vet att jag fick ta ner pumpen
pga. läckage vid o-ringarna ,
Olof-Västerås
Kristinefors

Postby skanke » 2009-01-16 23:05

Tänk på att inte använda packningsmassa på gummiringarna, utan endast på papperspackningen.
skanke

Postby Christian L » 2009-01-19 02:31

Jag hade problem med att oringen till vattenröret som går till undre kylarslangen var helt fel till min bil. Fick ta den gamla och då har det droppat lite hela tiden pga detta, trots att jag använde tätningsmassa. Nu har jag fått tag i en NOS vattenpump iaf, så nu ska det nog bli ordning på det till våren. Jag köpte min packningssats hos meca för att använda med en bättre beg pump. Vet att jag fått fel två olika gånger, så det är nåt galet med de packningar som finns där, eller så ligger artiklarna fel inlagda...

lycka till
Volvo 144 Sport Automatic 1967
Christian L

Postby nyga » 2009-01-20 00:00

Jag demonterade pumpen och såg att gummipackningarna upp mot toppen var alldeles "sneda". Bytte då till de lägre packningarna som jag iofs fått för mig ska sitta på b18 och inte b20 men nu är det åtminstone tätt, än så länge iaf.
nyga

Return to Original