Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Laddar dåligt

Laddar dåligt

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Laddar dåligt

Postby rolf » 2014-06-15 19:25

Min 144 -68 Laddar dåligt generatorn är ok. Och laddingsregulatorn är också ok felet verkar mellan regulator och batteri. Går den grova röda från regulatorn till tändningslåset? Och sen vidare till start motorn? Kan man dra en kabel direkt från regulatorn till batteriet?
rolf

Re: Laddar dåligt

Postby skanke » 2014-06-15 22:39

Har du en växelströms, eller likströmsgenerator på bilen?

Hur har du kommit fram till att generator och Laddrelä är OK, när du samtidigt säger att de laddar dåligt? På vilket sätt yttrar det sig att laddningen är dålig?
skanke

Postby rolf » 2014-06-16 18:19

Har mätt D+ och chassiet på generator och då visar det 14 volt på multimetern. Och mätt utgående plus på laddregulatorn och jordat i bilens chassie och även där visar det 14 volt. Har jag gjort rätt? Men när jag mäter på batteriet visar det bara 12,40 volt.
rolf

Postby skanke » 2014-06-17 18:53

Om du mäter över batteripolerna skall du få 14V eller strax under i tomgång.
skanke

Postby Rosen » 2014-06-19 23:30

He he, det där är en luring!
Jag har varit med om det fast på en V90.
Ohm's lag ger oss att är det ingen resistans så är det också samma spänning.
Du har en spänningsskillnad alltså finns det en resistans någonstans.
2 möjliga alternativ ser jag:
Kabeln eller dess anslutningar mellan generator och batteri är dåliga => resistans uppstår.
En skada tex. På kabeln som gör att du får en krypström till jord (2 paralella resistanser)

Mät resistansen med en bra multimeter mellan generatorns anslutning, batteripol och chassi (alltid samma ställe på chassit).

Lycka till
Rosen

Postby skanke » 2014-06-19 23:43

Vanligt problem är att det pga av oxid/rost är dålig kontakt=hög resistans mellan batteriets minuskabel och chassi.

Vet inte hur många gånger jag har haft det problemet på just Volvo 140. Men det är ett vanligt problem på de allra flesta bilar.

Så det är ett hett tips, innan du ens plockat fram multimetern.
skanke

Postby Per-olov » 2014-06-22 17:47

Har du kollat konditionen på batteriet? Du säger att den laddar bra men får inte mer än 12,4 v över batteriet, låter som att en av cellerna i batteriet kan ha gett upp. Har du kollat syranivån i batteriet?

Vill du kolla om det är minusflätan kan du enklast ta en startkabel från minus på batteriet och koppla denna direkt till en jordpunkt på chassiet eller motorblocket, du kan även ohm-testa mellan minus på batteriet och motorblocket och kolla om du har bra jordning. (rosens föreslagna metod är bättre)
Per-olov

Postby rolf » 2014-06-23 22:09

Tittade på de i helgen, visade sej vara ett enkelt fel. Tidigare ägare har dragit massa extra kablar i motor rummet. Så ja riva i de och hittade till slut en skitig kabel som inte verkar varit inkopplad på länge. Det var kabeln som går från laddregulatorn till startmotorn. Skruvade dit den så nu laddar den som den ska. Tack för all hjälp!
rolf

Return to Original