Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Längd på främre kardanaxel Volvo 142 1971

Längd på främre kardanaxel Volvo 142 1971

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Längd på främre kardanaxel Volvo 142 1971

Inläggav bastlund » 2021-01-05 00:09

Jag behöver en främre kardanaxel till en Volvo 142 1971. Det sitter en B20A och en M40 växellåda i den. Jag undrar om någon vet hur lång den ska vara? Jag har en ombyggd axel tillgänglig som är för kort och jag funderar på att skicka den på förlängning. Alternativt söka en begagnad i rätt längd, men det verkar vara svårt att hitta. Det är den smala varianten 44,5 mm.

Vänliga hälsningar Peter
Användarvisningsbild
bastlund

Re: Längd på främre kardanaxel Volvo 142 1971

Inläggav bastlund » 2021-01-07 13:07

Jag fick måttet till 74 cm.

Jag hittade en begagnad kardanaxel vars främre del var uppmätt till 76 cm, men bestämde mig för att den inte skulle passa. Hängde nämligen tillbaka motor (B20A) och växellåda (M40) och satte tillbaka den modifierade främre kardanaxeln i stödlagret. Då bottnade splinesdelen mot damasken, men det finns ytterligare nån centimeter för den att gå in om det behövs.

Det är inte jättelätt att hitta specifikationer på just kardanaxlar mer än hur grova röret är och vilka medbringare de har. Jag låter en mekanisk verkstad bygga om en 55,8 mm axel men den smala splinesdelen från den axeln jag redan har.

Tankar? =)
Användarvisningsbild
bastlund

Re: Längd på främre kardanaxel Volvo 142 1971

Inläggav Junder » 2021-12-03 06:37

Jag skulle inte stoppa något sådant i mina lungor och kalla det hälsosamt. Vapebutik i Sverige har denna och alla andra oreglerade tobaksprodukter under utredning för framtida reglering. Tiden får utvisa det och uppgifterna kommer att ge oss svar, men det kan dröja flera år. Jag tror att jag kommer att förbli rökfri, jag slutade för en tid sedan.
Junder

Återgå till Original