Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • länkarmsbulten snurrar bara?

länkarmsbulten snurrar bara?

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

länkarmsbulten snurrar bara?

Postby gringob23 » 2012-04-06 18:10

tja :) börjat med att sänka bilen bara lite grann och först på vänstra sidan så krånglade de väldigt då gängorna pajjade till den stora bulten där man skruvar fast undre länkarmen, men det löste sig med en gängfil. Sen började det då på höger sida, allt gick skit lätt att få loss, länkarmen släppte efter två slag med släggan men nu när jag ska tillbaka med den så vill bara bulten snurra, jag vet att det är vanligt att dom där snurrar, samt på spindelleder osv men jag provade att lägga tryck på den osv genom att hissa upp hela bilen i bara länkarmen, men den jäkla bulten snurrar endå!? har våldat ihjäl mig men den snurrar bara på, och nu har jag lyckats dra åt muttern så hårt att jag kan inte heller på upp den:O Hur ska jag gå till väga för att antingen få upp den och köpa en ny mutter utan låsning eller nåt så det iaf går lätt eller att bara skruva åt den:)? Finns det några bra metoder :)?
144-72 | 142-71
gringob23

Re: länkarmsbulten snurrar bara?

Postby Amarace » 2012-04-06 22:51

Du menar alltså kulbulten på spindelleden? (inte Länkarmsbulten som håller länkarmen mot framvagnen)

Du har nog gjort generalfel först o främst genom att spruta rostlösning antar jag, då får man aldrig konan att fastna om den väl släpper.
Brukar kunna gå om man hissar upp länkarmen så inte den övre länkarmen ligger mot, sen har du undre länkarmen i spänn mot backen (med domkraft eller pallbock) o slår fast konan igen genom att slå på övre länkarmen, vid varje slag så har du nyckeln på muttern och vrider, slag o samtidigt vrida alltså, då slår du fast mot konan då du vrider, brukar kunna gå.

Annars får du ta smällen att du måste byta spindelled eller gummidamasken på den genom att försöka komma in o hålla emot med en polygrip (av bra kvalitet så det greppar), alternativt spräcka muttern.
Amarace

Postby gringob23 » 2012-04-07 14:02

Amarace wrote:Du menar alltså kulbulten på spindelleden? (inte Länkarmsbulten som håller länkarmen mot framvagnen)

Du har nog gjort generalfel först o främst genom att spruta rostlösning antar jag, då får man aldrig konan att fastna om den väl släpper.
Brukar kunna gå om man hissar upp länkarmen så inte den övre länkarmen ligger mot, sen har du undre länkarmen i spänn mot backen (med domkraft eller pallbock) o slår fast konan igen genom att slå på övre länkarmen, vid varje slag så har du nyckeln på muttern och vrider, slag o samtidigt vrida alltså, då slår du fast mot konan då du vrider, brukar kunna gå.

Annars får du ta smällen att du måste byta spindelled eller gummidamasken på den genom att försöka komma in o hålla emot med en polygrip (av bra kvalitet så det greppar), alternativt spräcka muttern.

Yes bulten mot spindelleden:) Sprutade inte nån rostlösning:) slog loss den med bara hammare bröt med järnkätting samtidigt:) Okej jo det lät bra:) jag har som sagt provat att hissa upp bilen i undre länk armen sen slagit på den övre, men har dock inte provat snurra på kulbulten samtidigt:) annars får jag väll helt enkelt kapa av kulbulten och byta spindelleden:) Tack så mycket för tipset iallafall:) ska provas direkt jag kommer hem :)
144-72 | 142-71
gringob23

Postby gringob23 » 2012-04-10 17:31

Gick inte för fem öre:S jag vart tvungen kapa av kulbulten, det gick bra då muttern inte var långt in på gängan så jag förlorade kanske 3mm gänga så :) Så det löste sig men tack för hjälpen:D
144-72 | 142-71
gringob23

Return to Original