Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Länkarmsbussningar

Länkarmsbussningar

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Länkarmsbussningar

Postby Niklas » 2007-07-22 22:40

Hej,

Det är tid att byta länkarmsbussningar på min bil pga torrsprickor.

Jag hade tänkt att köpa nya bussningar från Mekonomen eller KG Trimning. Är det någon som har erfarenhet av hur kvaliteten på dessa bussningar är? Det är ju en del jobb att byta dem, så det är inte kul med torrsprickor efter en kort tid igen.

MVH,

Niklas
Niklas

Postby Per Helgesson » 2007-07-23 12:19

Hejsan.

Min erfarenhet av bussningar är att \"piratbussningar\"är helt kass. Om du jämför med original så föstår du varför. Originalbussningarna är helfyllda med gummi men de piratbussningar jag sett är det gummi på två ställen mitt emot varann med luftspalt emellan. Jag har monterat piratbussningar en gång med dom höll i ett halvår. Fick nya på garanti men dom höll inte längre. Återförsäljaren menade att det var min bil det var fel på eftersom bussningarna inte höll. Sen monterade jag originalbussningar (för tio år sen) och dom håller än.
Per Helgesson. Redaktör och styrelseledamot i Svenska Volvo 140-klubben.
Per Helgesson

Re:

Postby Amarace » 2007-07-23 15:43

Per Helgesson wrote:Hejsan.
Min erfarenhet av bussningar är att "piratbussningar"är helt kass. Om du jämför med original så föstår du varför. Originalbussningarna är helfyllda med gummi men de piratbussningar jag sett är det gummi på två ställen mitt emot varann med luftspalt emellan. Jag har monterat piratbussningar en gång med dom höll i ett halvår. Fick nya på garanti men dom höll inte längre. Återförsäljaren menade att det var min bil det var fel på eftersom bussningarna inte höll. Sen monterade jag originalbussningar (för tio år sen) och dom håller än.

Det beror nog på, jag har då själv aldrig stött på bussningar som bara är halvfyllda, varken biltema eller något annat.

Sist jag köpte var för 3 månader sedan, övre länkarmsbussningarna fram, dom var helfyllda o köptes på mekonomen. (för halva priset jämfört med original, var till 164:an som då fick 140 bärarmar istället, till 164 skulle bussningarna gå på ca 450kr styck på volvo, till 140 150kr styck, på Mekonomen till 140 72kr styck).
Amarace

Postby Johan Kjerstad » 2007-08-17 14:20

Jag har köpt samtliga bussningar till min 144 GL -74, och alla är pirat. Alla var av massivt gummi utom en, och det var en av bussningarna till Panhardstaget.

Visst är det kul med original, men Volvo tar mer än dubbelt så mycket för sina bussningar. Och numera kan man ju inte vara säker på att det verkligen är originaldelar man får när man handlar på Volvo (se t ex tråden om takluckelisten) utan mycket är pirat som säljs som original=elakt.
Johan Kjerstad

Return to Original