Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Löst fönster

Löst fönster

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Löst fönster

Postby 144-73 » 2008-02-17 19:15

Min vita 144 1973 lider av löst passagerarfönster. Det går knackigt att veva ner det och det går inte alls att veva upp utan att man tar tag och \"rätar\" upp rutan och drar i den. Jag har tagit loss klädseln men det är ju så svårt att se vad som felar därinne. Nån som har bra tips på hur jag ska fixa detta problem?
144-73

Re: Löst fönster

Postby volvo__matte » 2008-02-17 20:26

144-73 wrote:Min vita 144 1973 lider av löst passagerarfönster. Det går knackigt att veva ner det och det går inte alls att veva upp utan att man tar tag och "rätar" upp rutan och drar i den. Jag har tagit loss klädseln men det är ju så svårt att se vad som felar därinne. Nån som har bra tips på hur jag ska fixa detta problem?

har oxå detta problemet, men har inte brytt mej om de ska endå byta dörrar nu. men de e störande som fan !
Volvo 142 - 72

EDDIE MEDUZA!
volvo__matte

Postby Widen » 2008-02-17 20:52

Det är säkert plåtlisten som håller rutan i nedkant som har rostat sönder...kan va fästet oxå...men skulle tippa på listen...

Har du trasig skraplist på dörren oxå :?:

isf är det det som gör att det rostar pga regn och rusk...

Var eller varanan 140a har detta problem...hade samma problem på min gamla 145 och 144...

mvh
Volvo 142 -70 Safarigul nr:100
Volvo 142 GL -71 Guldmetallic Nr:105

http://www.garaget.org/Widen
Widen

Löst fönster

Postby 144-73 » 2008-02-17 21:06

Jodå, både gummilist och rutlisten är i ganska dålig kondition. Frågan kvarstår: Vad kan jag göra för att fixa detta? Byta rutlisten blir förstås svaret, men hur f** kommer jag åt den? Måste man sära på dörrplåtarna för att komma åt eländet?
500 kronorsfyndet gick igenom besiktningen utan anmärkning och jag laddar upp med grejer inför renoveringen!!!
144-73

Postby Anton » 2008-02-17 21:11

Inte är din vita 144-73 med \"lumenition\"-klistermärke där bak, som rullar här i stan? :)
\"Gammal kärlek rostar aldrig\", Men hur mycket jag än älskar min gamla Volvo så rostar hon!

Volvo 1442541U, Mörkblå - Blivande 144GT
Anton

Löst fönster

Postby 144-73 » 2008-02-17 21:21

Nej, jag har bara sommardäck och har blivit för skraj för att sladda runt som man gjorde förr! Den står och väntar på eget garage...
500 kronorsfyndet gick igenom besiktningen utan anmärkning och jag laddar upp med grejer inför renoveringen!!!
144-73

Postby C Upp » 2008-02-17 21:38

Är rätt lätt att byta om man är villig att plocka loss dörren och skruva lite. Hade mina dörrar helt isär för lackering, var rätt orolig att jag inte skulle få ihop dom sen men det var lättare än jag trott.

Finns väl två versioner av problemet. Antingen har glaset lossnat från fästet i nederkant (sitter bara ipressat med gummi i en U-profil typ), eller så har ett av de två fästena i \"saxlyften\" lossnat.

Jag har varit med om båda så jag vet skillnaden.

Så som det låter så är jag mer inne på att ett fäste i saxen lossnat. Måste du veva upp med veven för att få rutan ända upp så är det nog så, om du kan dra upp rutan utan att veva, men får veva upp för att rutan ska stanna så är det nog glaset som lossnat från U-profilen.

Gör såhär:

Skruva loss dörrsidan invändigt så du ser vad du håller på med.

Montera tillbaka fönsterveven och veva lite upp och ner. Du bör då kunna identifiera problemet.

Om glaset är löst så får du köpa en ny gummilist (tror det fortfarande finns på Volvo), montera bort aluminiumramen på dörren och plocka ur glaset, samt lossa U-profilen som glaset ska ligga i. Sitter i två fästöron längst ner mot vad jag kallar \"saxen\" som lyfter glaset när man vevar på veven. Dom fästena är i stort sett en pinne med två skålformade brickor och en fjäder emellan fastsatta med ett låsclips.

Det kan även vara dessa fästen som är problemet. På en av mina dörrar lossnade ett låsclips och fönstret åkte ner i bakkant tror jag det var. Det gjorde upp/nervevning omöjlig utan att hjälpa till att styra upp rutan. Detta problem är lättare att lösa. Bara att gräva lite inuti dörren och leta reda på monteringsdelarna. Sen montera tillbaka brickorna, fjädern och låsclipset.

Lite svårt att beskriva, men det borde klarna när du kommer in i dörren. Gör det med bra belysning bara. Det är rätt mörkt inne i en stängd plåtlåda som en dörr är.
C Upp

Re: Löst fönster

Postby Widen » 2008-02-17 21:39

144-73 wrote:Jodå, både gummilist och rutlisten är i ganska dålig kondition. Frågan kvarstår: Vad kan jag göra för att fixa detta? Byta rutlisten blir förstås svaret, men hur f** kommer jag åt den? Måste man sära på dörrplåtarna för att komma åt eländet?

Du måste lossa hela rut ramen..för att få ut rutan...jag fick dela dörr listen oxå...tyvärr finns det inga genvägar :roll:

Sitter bultar lite varstans...inne i dörr,dörr sidan...

Lite marigt och trångt..men det går...

Lycka till...

mvh

Widen

Postby Epsi » 2008-02-17 22:24

Jag har ett liknande problem som jag hitils inte skruvat alls med, tänkte höra med er ifall ni kan veta vad det beror på bara igenom att få höra symptomen.

På passagerarsidan går det inte att stänga fönstret helt. Man kan veva upp och ner rutan precis som vanligt om än lite trögt kanske. Dock tar det stopp när man vevar upp den när rutan är ca en cm ifrån helt stängt läge. I veven är det pang bom stopp, går inte att röra en milimeter mer.

Desutom så när man vevar ner rutan så ligger den kloss an mot vetilationsrutelisten men lämnar en glipa mot den bakre dörrkantslisten m det nu kan vara till någon hjälp?

Någon som kan ha en aning eller är det att taksänka bilen en tum som är lösningen?
Epsi

Postby C Upp » 2008-02-18 00:07

Epsi---> Det finns en del justermöjligheter i uppbyggnaden. Men jag kan inte på rak arm berätta hur det såg ut. Men jag är rätt säker på att det ska gå att justera bort om man ger sig in i dörren och kollar.

Kan ju även vara så att om rutan är bytt nån gång så har den inte monterats riktigt rätt i U-profilen. Men det känns rätt långsökt att man inte gjort nåt åt saken i sånt fall.
C Upp

Postby Epsi » 2008-02-18 00:19

Aha, där kan jag ha problemet:) justermöjligheter brukar betyda \"saker som kan ändra på sig vid lite kraftigare åverkan\" och dörren har ju fått sig en lätt smäll så varför inte..

Aja, ska riva ner dörren någon gång när det inte blåser full storm eller regnar så får vi se:)

Tack för visat intresse C Upp:)
Epsi

Postby C Upp » 2008-02-18 00:26

Jag ska riva ner min passagerardörr nån dag igen då jag verkar ha missat att koppla in dörröppnaren på insidan dörren. Kan vara bra om man kommer ut utan att veva ner rutan. Ska kolla om jag får några brighta idéer då.

Alltid kul när man får användning för sin kunskap.
C Upp

Hittat felet!

Postby 144-73 » 2008-04-05 20:23

Jag har rivit isär alla dörrarna och upptäckte då vad som var fel. Rosten hade gnagt sönder u-profilen som rutan ligger i. Då hängde rutan bara i ena fästet och problemet uppstod. Jag ska slakta förardörren som ändå var rostig bortom räddning...
144-73

Re:

Postby Widen » 2008-04-06 03:17

Widen wrote:Det är säkert plåtlisten som håller rutan i nedkant som har rostat sönder...kan va fästet oxå...men skulle tippa på listen...
Har du trasig skraplist på dörren oxå :?:
isf är det det som gör att det rostar pga regn och rusk...
Var eller varanan 140a har detta problem...hade samma problem på min gamla 145 och 144...

mvh

Vad var det jag sa....hata ROST :!:

mvh :P

Widen

Return to Original