Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Luftfilter

Luftfilter

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Luftfilter

Postby rrosenback » 2007-02-15 12:42

Då jag nu slutfört kupefläktbytet så har jag gått ur bilen och öppnat huven, luftfiltret är dags att byta, men jag får inte isär denna burk, har ett minne från tidiga 240 att luftfiltret senare såldes i ett billigare delbart utförande. Mitt nuvarande har nummer: 460406 kan någon bekräfta att det är det ej delbara samt tipsa var jag kan köpa ett sådan. Bilen är en 74, enkelförgasare
Volvo 144-74 Sommarbilen

Volov 164E-72 Garagebilen
rrosenback

Postby jonte » 2007-02-15 12:54

det ska gå att dela,kan sitta som f..n, :?
jonte

Re: Luftfilter

Postby parbring » 2007-02-15 13:13

På 74:orna ska det nog gå att dela på. Har för mig att om burken är av plåt går de inte att dela, men är den av plast går den att dela. Skruvaloss den helt och hållet från förgasare och rengör gärna innanmätet när du ändå är igång. Brukar för övrigt sitta fast med ett antal \"plastkilar\" som griper fast, så man kan få bända och joxa lite för att den ska lossna.
- - -
parbring

Postby MattiasT » 2007-02-20 12:58

även plåtlådorna går å öppna med lite tålamod, en skruvmejsel och en hammare. bara att försiktigt bända upp kanten på undersidan, byta filtret (samma insats som på plastvarianterna) och sen vika tillbaka kanten, så slipper man sätta på en sån där ful plastsak eller köpa en ny plåtlåda för dyra pengar.
MattiasT

Return to Original