Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Lyfta motor ur en automat

Lyfta motor ur en automat

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Lyfta motor ur en automat

Postby Marxus » 2013-05-02 09:28

Jag provar fråga här då det är lite mer vanligt förekommande med automatlåda på 140 än P120.

Går det låta automatlådan (BW 35) sitta kvar i bilen med konverter när en B18/B20 lyfts ur?
Marxus

Re: Lyfta motor ur en automat

Postby gringob23 » 2013-05-02 18:34

ja de går det! det skulle gå med hela kardan om du vill också, om du måste ta bort fronten eller inte de vet ja inte, men ja skulle ta bort fronten, går ju ganska fort :)
144-72 | 142-71
gringob23

Postby skanke » 2013-05-02 19:20

Jag det går både att lyfta ur och montera motorn med Automaten sittande kvar i bilen. Det är dock ett par saker att tänka på.

Man måste palla under lådan när motorn lyfts, och vill man kunna flytta runt bilen med lådan sittande kvar behöver man hänga lådan i framkant på något vis.
Själv tog jag ett stålrör som jag kapade till rätt längd och lade tvärs över motorrummet sedan drog jag spännband runt stålröret och sedan fäste jag det i lådan.
skanke

Postby Marxus » 2013-05-02 20:34

Lät du konvertern sitta kvar på lådan då? Som jag förstått det kan det lätt gå sönder om man inte låter den sitta kvar på lådan.
Det känns som att det blir lite mindre meckigt att bara lyfta motorn än att ta med lådan ut. Då provar jag så.

Tack för svaren!

Det är en amazon jag ska göra det på men det är inte så vanligt med automatamazoner och hittade ingen som gjort det på en sådan, därför frågade jag här :)
Marxus

Postby skanke » 2013-05-03 08:52

Man bör lossa skruvarna som håller fast convertern i flexplattan på motorn och låta convertern sitta kvar på lådan. Precis som du är inne så på är detta en säkrare metod och man unviker att skada låda och converter.

Har en kompis som lät convertern sitta kvar på motorn när han monterade ur den ur bilen och han förstörde lådan när han skulle montera tillbaka motorn igen.

Jag använde metoden att montera låda och motor separat senast när jag renoverade min 144 GL -74 och jag tycker att det funkar kanon.

Jag har också provat att montera ur motor och låda som en komplett enhet. Men det är lite bångligt och trångt i en 140 att göra, så och det är lätt att det blir repor och lackskador på torpedväggen. Så har man en fin bil eller rättare sagt ett fint eller nylackat motorrum så är det mindre risk om man plockar ur/monterar motorn separat och lämnar kvar lådan i bilen.
skanke

Postby Marxus » 2013-05-03 12:01

Stort tack för dina svar skanke! Då ska jag ge mig på detta när jag fått hem en motorlyft.
Marxus

Return to Original