Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • M41 problem

M41 problem

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

M41 problem

Postby veteranbörje » 2012-03-03 13:49

Hej
Jag har ett litet problem med min gamle trotjänare. Har precis fått tag en M41 vxllåda till den som ska monteras, är dock lite osäker på om overdriven verkligen fungerar. Hur kan man kolla det med lådan löstagen? Det är en J-typ och jag har tagit loss solenoiden för att försöka kolla den, men är inte riktigt säker på hur det ska se ut. Säljaren påstod ju naturligtvis att lådan var fullt fungerande, men jag vill ändå försöka kolla innan jag monterar den. Har kopplat ström från ett bilbatteri på stiften baktill på solenoiden och när jag gör det så klickar det till och så skjuter "kolven" inuti iväg en par mm framåt. Kan det stämma eller ska den röra sig mer? Eller gör jag alldeles galet? Finns det någon här som kan tipsa mig så vore jag väldigt tacksam. veteranbörje.
veteranbörje

Re: M41 problem

Postby Volvo142GT » 2012-03-03 18:47

Att ventilen rör sig bara så lite är normalt på en J typ solenoid. En D typ rör sig däremot mycket mer då den trycker iväg en hävarm och behöver helt enkelt en mycket längre slag.
Har du kollat att solenoiden fungerar har du egentligen gjort det du kan utan att plocka isär den helt; du ska givetvis byta olja och rengöra filtret (plocka bort det rektangulära locket undertill; 6 sexkantskallar 5/16 har jag för mig) och sedan är det bara montera och avvakta om det verkligen fungerar....

Lycka till!
Motorer utan turbo.....suger!
[img:30a2f98q]http://i232.photobucket.com/albums/ee320/Volvofiel_robert/GTklein.jpg[/img:30a2f98q]
445 '58 / PV544 '62 / 142 GT '69 / 855 T-5R '95 / V70XC '99 / V70R AWD '99
SMV 12 Lyx '66
Volvo142GT

Re: M41 problem

Postby veteranbörje » 2012-03-04 10:02

Aha, då verkar det ju som om den fungerar som den ska då.. ventilen inuti rörde sig så kort väg så jag blev osäker. Men då följer jag ditt råd och rengör, byter olja och monterar så får vi se..
Är helt ny medlem i 140-klubben och på detta forum så detta var en smakstart. Hjärtligt tack för din hjälp!
veteranbörje

Return to Original