Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Märkligt slö vid gaspådrag [Nu med bilder!]

Märkligt slö vid gaspådrag [Nu med bilder!]

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Märkligt slö vid gaspådrag [Nu med bilder!]

Postby Matzie » 2006-10-02 23:22

Min B20 Anno -71 är läskigt slö! skulle köra in den i garaget här om dagen och det är lite flack uppförs och sen en liten \"tröskel\" på en Decimeter kanske.

Där bara stog den och jama när jag sakta släppte upp kopplingen, höll full gas och släpte sakta.

Inget hände..

Fullgas och snabb uppsläppning resulterade i en liten \"burnout\" slutade med att jag fick ta sats och skutta in i garaget i 10km/h.

Vad kan detta vara ett spår av? sliten koppling? brist av motor renovering dem senaste 30 åren ?

Dom brister jag vet finns är följande:

Toplockspackningen läcker.

Ventilkåpspackningen läcker.

Förgasaren drar tjuvluft på mer än 2 ställen och vakumklockan läcker.

Motorn är förövrigt en B20A med en enkel Stromberg 175... men jag är inte säker på om det är något mer ändrat, då förra ägaren va 100% säker på att det va en B18 motor, fast 140:i kom inte med sånna efter 69 (?) + att det står B20 stort och tydligt på blocket... men den kan ju varit ägd av någon vedbodstrimmare tidigare med annan kam eller något lustigt, för den tycker även väldigt hemskt upp till 2500 - 3000rpm...

Jag ska ta ner motorn för en mindre motorrenovering så som alla läckande packningar och förgasaren, men tror ni det är värt att kolla växelåda + koppling och kamaxel när man endå har allt ute ur bilen ?
Matzie

Renovering

Postby Christian L » 2006-10-02 23:48

Om du ska ha kvar bilen livet ut typ så skulle jag ju ta o göra i ordning/gå igenom allt i motorn. Beror på hur mkt du plockar isär den, och om du ens lyfter ur den. Det du skrev kan man ju fixa med motorn i. Men ska den ur är det väl lika bra att kolla lite mer alternativt hitta en frisk motor att byta till.

/Chrille
Christian L

Re: Renovering

Postby Matzie » 2006-10-03 16:26

Christian L wrote:Om du ska ha kvar bilen livet ut typ så skulle jag ju ta o göra i ordning/gå igenom allt i motorn. Beror på hur mkt du plockar isär den, och om du ens lyfter ur den. Det du skrev kan man ju fixa med motorn i. Men ska den ur är det väl lika bra att kolla lite mer alternativt hitta en frisk motor att byta till.

/Chrille

Jo men då är ju frågan den om det är något med motorn eller om kopplingen håller på att säga upp sig, för den är verkligen ruskigt slö, den klarade liasom inte ens att ta sig in i garaget...

Tänkte om kopplingen ligger och slirar så den inte orkar driva ordentligt.

jag vet inte, men jag vill verkligen inte byta koppling =(
Matzie

Slö

Postby Robban » 2006-10-03 21:12

Förgasarmembranet är trasigt.
Robban

Postby MattiasN » 2006-10-04 17:41

Om kopplingen är slut så kommer motorn att rusa (med växel i och uppsläppt koppling) utan att bilen knappt rör sig.

Om det är fel på motorn så att den tappar hästar så skulle den dö om den inte orkade, alternativt nästan dö.

Alltså. Kan du gasa och du hör motorn svara på gaspådraget, men inte mycket händer vid hjulen är nåt fel på kopplingen.
Volvo 145 dl -71, Volvo 142S aut -70

Tänk om alla bultar hade varit gjorda i rostfritt...
MattiasN

Re:

Postby Matzie » 2006-10-04 21:11

MattiasN wrote:Om kopplingen är slut så kommer motorn att rusa (med växel i och uppsläppt koppling) utan att bilen knappt rör sig.

Om det är fel på motorn så att den tappar hästar så skulle den dö om den inte orkade, alternativt nästan dö.

Alltså. Kan du gasa och du hör motorn svara på gaspådraget, men inte mycket händer vid hjulen är nåt fel på kopplingen.

Näe, jag lyckades ju göra mig en liten "burnout" vilken den dog efter... men jag har lagt in i planerna nu att göra en totalrenovering av motorn, för den ska inte dricka 1 liter bensin på att köra en sväng på gårdsplanen...
Matzie

Postby Tony » 2006-10-04 21:41

Har du fyllt på eller kontrollerat förgasaroljan på sistone?

Liknande symptom kan uppstå när den tar slut.
142GL -73, 142GL -74, Opel Omega 3000 -88
Tony

Slö motor

Postby Christian L » 2006-10-04 21:47

Förgasarmembran och för lite dämpolja kan det som sagt också vara. Då blir den ruskigt slö som du påstår att den är. Min gick knappt att köra, kom väl upp i 20km/h

//Chrille
Christian L

Postby MattiasT » 2006-10-05 01:39

sådär betedde sig min bil när förgasarmembranet gått sönder, nytt hittar du på ok/volvo/mekonomen för några tior. tar 5 minuter å byta.
MattiasT

Postby 142tic » 2006-10-06 19:37

Ställ tändning, Rengör förgasaren o byt membranet, justera in munstycket på förgasarn, färsh olja/filter/stift. Min soppa pump pajjade förut, det resulterade i att bensinen ran inn i motorn via hålet i blocket där den sitter, istället för upp till förknasarn = skitslö o drog soppa som ett svin.

Björn
144 67, 142 71
142tic

Postby muscho » 2006-10-08 16:48

jag renoverade förgasarn (pierburg) på en 245 en gång, då råkade jag sätta in membrant fel (den ska sitta i ett särskilt hack), då fick jag exakt de symptom du beskriver...

jag är nyfiken: du säger att vakuumklockan läcker, vad påverkar det??

//Mackan
muscho

Re:

Postby Matzie » 2006-10-09 22:23

muscho wrote:
jag är nyfiken: du säger att vakuumklockan läcker, vad påverkar det??

//Mackan

Jag vet inte om det påverkar något, men vacum är ju ett tryck, så om det då läcker så trycket inte är rätt borde det ju påverka något tycker man?! eller? :oops:
Matzie

Postby Rogge » 2006-10-10 19:29

vad varvade motorn som max? min 740 ville aldrig över 3000rpm med sprucket membran.
Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Medlemsnr: 1945
Rogge

Re:

Postby Matzie » 2006-10-10 21:17

Rogge wrote:vad varvade motorn som max? min 740 ville aldrig över 3000rpm med sprucket membran.

jag har ingen varvräknare då jag kör med orginal panelen, funderar dock på att skaffa en, det är ganska praktiskt.

Har iallafall vart på skroten och handlat en reservdelsfögasare mycket billigt, som förövrigt verkar fräshare än den gammla jag hade.

gammla till vänster och "nya" till höger, väl infettad..

Image

Är det dethär som är membranet? glömde ju så klart instruktionsboken i handskfacket på bilen, och garaget är 2 mil bort... :x, trodde det fanns en på http://volvoamazonpictures.se men den sidan är nere så det är lite svårt att kolla... jaja, Membran eller inte? det är frågan.

Image

Vad är detta som satt fast i vad jag tror är membranet? Den som satt i den nya va spetsig, den gammla va platt. jag tippar på att den INTE ska va platt, sen inne i röret som denna "mojäng" åker ner i så såg det ut som det satt någon form av packning som va ganska lös, fyller den någon funktion mer än att täta runt denna "stav"?

Image

Lite avfettning och en trasa gör susen =)

Image

Hoppas ni inte har allt för mycket problem med min svenska, den är inte på topp idag :).

//Mats
Matzie

Postby carbs » 2006-10-10 21:51

Skruva ur de fyra stjärnskruvarna som håller fast locket på förgasare, där under hittar du gummimembranet. Det är inte så lyckat att skruva isär temperraturkompensatron som du visar i bilderna, de är kalibrerade för att öppna och stänga vid bestämd temperatur. Den långa plåten är en bimetallfjäder som öppnar och stänger ventilen.

Hälsningar

Gunnar Eriksson

Förgasarteknik
carbs

Postby C Upp » 2006-10-10 21:52

Det där är INTE membranet. Vad det är vet jag dock inte. Membranet sitter under \"locket\" på förgasaren, alltså det stora locket som sitter med 4 skruvar där oljepåfyllningslocket sitter på förgasaren (högst upp).

Jag tror definitivt att det är trasigt, det är en stor gummigrej typ som inte ska vara sprucket. Är det sprucket går motorn dåligt/svagt.
C Upp

Re:

Postby Matzie » 2006-10-10 22:33

carbs wrote:Skruva ur de fyra stjärnskruvarna som håller fast locket på förgasare, där under hittar du gummimembranet. Det är inte så lyckat att skruva isär temperraturkompensatron som du visar i bilderna, de är kalibrerade för att öppna och stänga vid bestämd temperatur. Den långa plåten är en bimetallfjäder som öppnar och stänger ventilen.

Hälsningar

Gunnar Eriksson
Förgasarteknik

ja där ser man, man lär sig något varje dag... den såg ju ut att vara hyffsat tilltuffsad iallafall, för den skall väll inte vara platt som på bilden ?

har den någon större betydelse om den råkar bli lite felinställd?

jag kollade bara lite hastigt på membranet och tyckte det såg skapligt helt ut, får ta en grundligare inspektion imorgon, men kan det bero på att det är för lite olja i förgasaren då? det låg bara och skvalpade någon skvätt i botten på röret där oljepåfyllnadsstickan går ner, eller ska det vara så lite?

*Edit*Vilken slags olja skall det vara i förgasaren ? antar att jag lär fylla på sådan...

//Mats
Matzie

förgasarservice

Postby Christian L » 2006-10-11 00:56

Jag tycker du ska köpa ett nytt membran i vilket fall som helst, annars kan man bli stående pga det vid ett mindre lämpligt tillfälle. När du monterar det nya så måste du ta hänsyn till gummiklacken på membranet som skall passa i ett spår i förgasarhuset. Dessutom ska själva locket vändas åt ett speciellt håll, kommer aldrig ihåg hur, men på din bild på den nya fuggen ser jag att klacken sitter mot hållaren för chokevajern. Har för mig den ska vara vänd mot luftburken. Det ser dessutom ut som det finns en motsvarande markering där på bilden. Det finns speciell förgasardämpolja på macken att köpa, själv använder jag automatlådeolja, funkar bra det också. Har för mig det är ungefär samma viskositet.

//Chrille
Volvo 144 Sport Automatic 1967
Christian L

Return to Original