Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Med ett ryck åker jag iväg!

Med ett ryck åker jag iväg!

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Med ett ryck åker jag iväg!

Postby Henke » 2008-07-13 19:58

Hejsan!

Vad beror det på att min 145:a rycker då jag släpper på kopplingen? Den liksom skakar iväg och det känns inte riktigt rätt. Har hört någon snacka om stödlager som bör bytas ut, kan det ligga någonting i det?

Mvh

/Henke
Henke

Byt koppling!

Postby Tommy » 2008-07-13 22:51

Hej!

Stödlagret påverkar inte själva knyckningarna, men kan ge upphov till vibrationer och oljud vid körning.

Om bilen beter sig skakigt när man släpper kopplingen så är det oftast tryckplattan man får lov och titta på. Solfjädern kan då vara sprucken eller på annat sätt slö, vilken i sådana fall behöver bytas. =>ny koppling...

Mvh, Tommy
VOLVO 140 -for miles of carefree riding
Tommy

Postby NysoO » 2008-07-14 10:30

Min farsas gamla Ford pickup skakar och har sig när man ska iväg. Men i hans fall är det att hela växellådsbalken är borta, så växellådan hänger fritt i motorn. Eftersom det inte sitter fast ordentligt så börjar det skaka och ha sig. Men ett kopplingsbyte är ju aldrig fel på en gammal hundfurti ;)
Volvo 142 -70 | safarigul
Image
NysoO

Postby Amapola » 2008-07-14 13:40

Olja på lamellerna ger ofta de symptomen som du beskriver. Ryckningar och skakningar vid igångkörning. Oljan kommer då oftast från en läckande packbox till vevaxeln. Den brukar läcka om vevhusventilationen är otillräcklig med för högt tryck i vevhuset som följd.
Amapola

Return to Original