Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Mera bromsproblem

Mera bromsproblem

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Mera bromsproblem

Postby RH » 2008-04-19 19:38

Bilprovningen underkände min 144 -71 p.g.a. dålig bromsverkan vänster bak. Nu har jag sett till att alla kolvar löper fint i oken (det var en som fastnat ordentligt).

Nu har jag varit ute och provbromsat och det är fortfarande inte bra. När jag gör första rejäla inbromsningen så drar bilen kraftigt åt höger. Andra gången drar den åt vänster fast inte lika mycket. Därefter är det lite varierande.

Jag tror inte det beror på luft, jag har i alla fall luftat enligt konstens alla regler och i rätt ordning. Nu funderar jag på om det kan vara svullna bromsslangar som ger det här skumma beteendet. Vad kan det annars vara som gör att den drar snett fast åt olika håll? (Och dessutom alltid börjar med att dra åt höger.
RH

Postby jonte » 2008-04-20 11:53

bromslangarna blir kassa efter ett tag,är de gammla och man luftar med ny olja,brukar de ge upp,byt allihopa ingen jättekostnad, :)
jonte

Postby RH » 2008-04-25 20:04

Jepp, det var slangarna som var dåliga.
RH

Postby NysoO » 2008-04-25 20:28

Schysst att det löste sig. Bromsarna på min bil brukar vara vajsiga efter att den varit avställd under vintern. Kolvarna fastnar och en gång sprängdes ett bromsrör. Den här våren verkar jag dock ha haft tur. Bromsarna fungerade perfa på en gång :)
Volvo 142 -70 | safarigul
Image
NysoO

Return to Original