Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Montera dragkrok. Skillnad mellan årsmodeller?

Montera dragkrok. Skillnad mellan årsmodeller?

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Montera dragkrok. Skillnad mellan årsmodeller?

Postby Maxax » 2012-04-18 18:51

Jag har tänkt montera dragkrok på min 142:a från 1970, är det någon som vet om det skiljer något på krokarna mellan årsmodellerna?
Är det något man bör tänka på om man vill montera en begagnad krok, det finns ju förstås inte kvar någon dokumentation på kroken, måste man ha det?

/Björn
Maxax

Re: Montera dragkrok. Skillnad mellan årsmodeller?

Postby Amarace » 2012-04-18 20:42

67-73 så passar dragkrokarna emmellan årsmodellerna, finns ju ett antal olika dragkrokar dock.

Typskylten ska finnas på draget, har du inte det så blir det problem att registreringsbesiktiga, monteringsanvisning ska krävas, men det beror på besiktningsmannen, en gammal rutinerad vet hur det ska vara ändå, och många monteringsanvisningar har dom på bilprovningen.
Amarace

Postby Maxax » 2012-04-19 10:32

Ok, säljaren vet inte vad kroken är till för årsmodell så om jag har otur kan den vara till en 74:a och då passar den inte alltså.?

Det finns ett nummer på kroken, är det typskylten?

/Björn
Maxax

Postby Daniel » 2012-04-19 10:56

Är det en orignalkrok eller är den såld av någon annan än Volvo? Floran av dragkrokar är ganska stor, men det brukar gå att få fram monteringsanvisning för de flesta. Kanske blir problematiskt om tillverkaren inte finns kvar längre, men då kanske SBP har i sina arkiv.

Som Amarace skriver så passar den inte om det är från en -74.

Sitter numret på en skylt så är det nog typskylten. Annars om det är en originalkrok kanske det är artikelnumret?
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Daniel

Postby Amarace » 2012-04-19 12:21

Fixa en bild på den så ser vi vad den tillhör :) Och om det är en originalkrok eller inte.
Amarace

Postby Maxax » 2012-04-22 19:13

Ska be om en bild.

/Björn

Edit: Jag var för långsam, nu är den såld. Får leta vidare.

/Björn
Maxax

Return to Original