Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Montera ur baksäte?

Montera ur baksäte?

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Montera ur baksäte?

Postby mange144 » 2012-01-05 00:28

Hejsan ny på forumet jag har försökt söka men inte funnit svar.
Det är så att jag har införskaffat mig en volvo 144 av 73års moddel, och givetvis medföljde det även lite rost, inte mycket men lite som måste åtgärdas inför besiktning. Därför undrar jag om någon skulle kunna förklara för mig hur man monterar ur baksätet ur bilen, för att komma åt och svetsa rosten i hjulhuset vid bältesinfästningen, har undersökt det lite men inte kommit på hur jag ska lösa det med urmonteringen.

MVH Magnus
mange144

Re: Montera ur baksäte?

Postby bodda » 2012-01-05 00:48

du trycker sittdelen bakåt du får nog ta en sida i taget o sen lyfta så är den lös
ryggstödet sitter med 2 plåtbleck i underkant som du böjer ut o så drar du ut underdelen
så den missar bläcken o sen uppåt så är ryggdelen lös :)
144 67års pv62 64 duett66 dodge aspen77 golf 96 monarped 64,flinta,auto 145 express73 ford customline 56
kadett66 67
bodda

Postby mange144 » 2012-01-05 01:08

Hela sittdelen rakt bakåt eller? Och sen de plåtblecken du prata om, är det de som sitter under hatthyllan från bagaget sett eller är det några andra?
mange144

Postby Gunnar S » 2012-01-05 10:44

Hejsan! Välkommen till vårt forum!

Du har redan fått viss vägledning, men...

Kör fram framstolarna så långt det går.
Ta plats mellan stolar och soffa. Lägg din kroppstyngd (knäna) mot sitsens främre kant.
Sitsen trycker du bakåt och sedan tar du tag runt bakkanten, under ryggstödet och knycker uppåt - framåt, mot dig.
En sorts bajonettfattning frigörs då och allt ska släppa.
Sen är det bara att lossa sitsen ur sina hänken i framkant och lyfta ur allt ur bilen.

Ryggstödet är dithängt i ett par slitsar i hatthyllan.
Med sitsen borta känner du med handen, upp efter de bakre hjulhusen och hittar snart 2 plåtläppar. (en på varje sida)
Dessa är vikta igenom varsin ögla på ryggstödets baksida, för att spänna fast och ned ryggstödet.
Var lite rädd om dessa plåtläppar, eftersom de är gjorda i väldigt blöt metall och ska kunna återanvändas.
När du lossat dessa kan du lyfta ryggstödet rakt uppåt och sen vidare ut ur bilen.
När du återmonterar sits och ryggstöd gör du allt i omvänd ordning.
Du ska inte behöva några verktyg utan bara handkraft och lite j***ar anamma.

Hoppas det fungerar.
:)
Medlem nr: 624
Gunnar S

Postby mange144 » 2012-01-05 17:30

Jag tackar för hjälpen, det fungerade utmärkt även om jag fick ta brodern till hjälp! :)
mange144

Return to Original