Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • motorolja

motorolja

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

motorolja

Postby bosseboi » 2014-06-19 21:08

Hejsan, är väldigt långt hemifrån hela helgen och har inte tillgång till dator eller annat. Insåg att jag kan passa på att göra oljeservice eftersom det inte gjorts sedan jag köpte bilen.

Som vanligt när man är med tjejen så finns det inte mycket framförhållning utan helt plötsligt så står vi där utanför biltema och jag har 10min på mig innan vi ska vidare till nästa ställe. Med andra ord hade jag inte riktigt koll på vad jag skulle köpa exakt.

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... W50-36928/
Denna köpte jag nu. Bilen är en 142 deluxe -72. B20 A motor(?) och har gått 20 000.
Jag kommer inte köra på vintertid. Passar det bra att köra med den jag köpte eller är jag helt ute och cyklar?
bosseboi

Re: motorolja

Postby skanke » 2014-06-19 23:52

Ja, den går att använda. Har kört med den själv i min 142 -71 innan jag renoverade motorn. Den hade dåligt oljetryck så jag ville ha en tjockare olja för att få upp trycket lite.

Hur pass bra denna olja är vet jag inte. Det kommer säkert ett par inlägg nu som dömmer ut oljan som skit eftersom det är Biltema.......

Men en sak kan man nog ganska säkert säga, att så dålig olja som de här bilarna fick som nya går inte ens att hitta idag även om du tar den sämsta oljan som går att hitta. Det har ju hänt en del på smörjoljeområdet de senaste 40åren.
skanke

Re: motorolja

Postby Per-olov » 2014-06-22 17:43

Kör själv den oljan, brukar ha täta intervall på oljebyten. Men jag kommer inte ta den oljan nästa gång, jag kör året runt med min -69, men det var tungt att starta i vintras några gånger, men det värsta är nog att oljan inte har smörjegenskaperna då. Kommer nog ta deras 10/40 olja istället. (Tror det var den jag kollade på iaf)
Per-olov

Return to Original