Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Motortemperatur

Motortemperatur

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Motortemperatur

Postby Anton » 2007-04-17 21:55

Kan det ses som normalt att tempmätaren bara går upp till, och ibland just strax förbi det första vita strecket? Eller går motorn för kallt? Kan motorn ta skada av det isådana fall?
\"Gammal kärlek rostar aldrig\", Men hur mycket jag än älskar min gamla Volvo så rostar hon!

Volvo 1442541U, Mörkblå - Blivande 144GT
Anton

Postby Micke 142L-72 med färgkod » 2007-04-18 20:37

Är väl aldrig riktigt bra att motorn inte kommer upp i sin arbetstemperatur,det gör ju att den slits mer o drar mer bränsle..

Kan ju vara termostaten som inte är riktigt kry.men även att mätaren visar fel,eller givaren...
Micke 142L-72 med färgkod

Postby Anton » 2007-04-18 22:20

Jag hade problem tidigare med att den gick varm. Bytte nyss termostat till en 82graders (testade att den fungerade). Sköljde sedan ur kylsystemet två gånger med kylarrensning, samt tog sedan ur kylaren och sköljde igenom den med avloppsrening en massa gånger. Övre kylarslangen blir varm och den undre är mycket svalare. Bränslemätaren är ur funktion, kanske det är spänningsstabilisatorn till mätarna som spökar.
\"Gammal kärlek rostar aldrig\", Men hur mycket jag än älskar min gamla Volvo så rostar hon!

Volvo 1442541U, Mörkblå - Blivande 144GT
Anton

Return to Original