Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • När vet man om bussningarna är slut?

När vet man om bussningarna är slut?

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

När vet man om bussningarna är slut?

Postby Matzie » 2007-03-08 21:20

Tja!

Som topicen säger, när vet man om bussningarna i framvagn och bakvagn är slut?

Jag vet inte hur länge mina har gått om dom överhuvudtaget blivit bytta, men tidigare idag när jag va uta och sladdaderunt på bar asfalt och körde lite för fort :roll: i en rondell så kändes det som hela bakvagnen vandrade i sidled och allting gungade som ett slagskepp :twisted: , sladdade glatt vidare (rejsade ju mot en bmw 3serie :wink: ) kollade dock under bilen när jag kom hem och det såg ut som allt satt på plats, nu vet ju jag sedan tidigare att det sitter biltema dämpare och gammla rostiga fjädrar bak men kan denna häftiga gugning ha med bussningar och sånt att göra också?

Finns det någon \"tendens\" som dyker upp när bussningar är slut?

Har en fråga till!

Är det någon svårighet att byta stödlagret till kardanen ? hör att de klonkar lite därbakifrån när man gasar vilt :D

// Mats
Matzie

Re: När vet man om bussningarna är slut?

Postby Sextonfyra » 2007-03-08 22:14

Matzie wrote:Tja!
Som topicen säger, när vet man om bussningarna i framvagn och bakvagn är slut?
Jag vet inte hur länge mina har gått om dom överhuvudtaget blivit bytta, men tidigare idag när jag va uta och sladdaderunt på bar asfalt och körde lite för fort :roll: i en rondell så kändes det som hela bakvagnen vandrade i sidled och allting gungade som ett slagskepp :twisted: , sladdade glatt vidare (rejsade ju mot en bmw 3serie :wink: ) kollade dock under bilen när jag kom hem och det såg ut som allt satt på plats, nu vet ju jag sedan tidigare att det sitter biltema dämpare och gammla rostiga fjädrar bak men kan denna häftiga gugning ha med bussningar och sånt att göra också?

Finns det någon "tendens" som dyker upp när bussningar är slut?

Har en fråga till!
Är det någon svårighet att byta stödlagret till kardanen ? hör att de klonkar lite därbakifrån när man gasar vilt :D

// Mats

Om bussningarna i paralellstaget är slut så rör sig ju bakaxeln gärna i sidled.

Gungningarna kan ju ha med dåliga dämpare att göra.

Stödlagret ska inte alls vara svårt å byta. Men det går nog lättare om du tar lös den del av kardanaxeln som det sitter på, istället för å ligga under bilen å byta lagret. :roll: Tycker jag iallafall.
Volvo 164-70 med B30E -74
Sextonfyra

Postby A@westman » 2007-03-09 16:40

om bussningarna är slut så går bilen som en klick smör i en stekpanna typ. det kan även hålla på och klonka när man tex kör i väg. hur som helst så kommer du märka en jävla skillnad om du byter. och byter du så byt alla. det är värt merjobbet och den lilla extra kostnad som blir
A@westman

Re:

Postby Matzie » 2007-03-10 14:26

A@westman wrote:om bussningarna är slut så går bilen som en klick smör i en stekpanna typ. det kan även hålla på och klonka när man tex kör i väg. hur som helst så kommer du märka en jävla skillnad om du byter. och byter du så byt alla. det är värt merjobbet och den lilla extra kostnad som blir

Min bil i ett nötskal (stekpanna), den är har sitt eget liv imellanåt... Har ju dessutom förstått att det är ett svårt /dyrt jobb att byta bussningarna för dom ska pressas.

eller går det att byta dem utan press?
Matzie

Postby A@westman » 2007-03-10 17:30

har du en press så är det plättlätt. går även att göra i ett skruvstäd. gjorde det på min 244 glt men det är sjukt jobbigt. nu vet jag inte vad bussningar till en 140 kostar i dagensläge. men köpte rubbet till min 240 på kg och det gick på 800 för rubbet. helt klart värt pengarna
A@westman

Re: När vet man om bussningarna är slut?

Postby Matzie » 2007-03-30 14:09

Sextonfyra wrote:
Stödlagret ska inte alls vara svårt å byta. Men det går nog lättare om du tar lös den del av kardanaxeln som det sitter på, istället för å ligga under bilen å byta lagret. :roll: Tycker jag iallafall.

läste i min gröna rephandbok, och där står det nått om en mutter på mellanaxeln... är det den som sitter bakom en svart "damask" eller vad man ska kalla det?

Har legat och krälat under bilen ett bra tag nu, lutar åt att släppa på kardanen fram emot lådan (är det lättast?) och på den där "mellanaxelmuttern" vart den nu sitter!? :roll:
Matzie

Postby Amarace » 2007-03-30 15:40

Om du ska loss med främre biten av kardan så lossar du stödlagerhållaren som håller stödlagergummit i karossen samt främre medbringarens skruvar på lådan, sen har du främre delen loss. Sedan sitter själva stödlagret fast på kardan med den mutter du pratar om.
Amarace

Postby MattiasN » 2007-04-10 17:14

I mitt fall så släppte en av de fastsvetsade bultarna som håller stödlagret så att det inte gick att få av muttern eftersom hela bulten roterade. Upptäckte då att bultskallen gick att komma åt inne i kupén under mattan så det var bara att hålla emot där med en hylsa på långt skaft så den låste mot en av stolarna. :)
Volvo 145 dl -71, Volvo 142S aut -70

Tänk om alla bultar hade varit gjorda i rostfritt...
MattiasN

Return to Original