Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Ny nummerskyltsbelysning

Ny nummerskyltsbelysning

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Ny nummerskyltsbelysning

Postby skanke » 2010-11-01 09:46

För ett tag sedan såg jag att CVI Automotive börjat sälja nytillverkade nummerskyltsbelysningar till 140-serien. Man begär 1500:-/st och det verkar som att dom är kompletta med "platsribba", och belysningarmaturer.

I helgen surfade jag in på VP-Autoparts sida och kunde då konstatera att även dom säljer nummerskyltsbelysningar för 1500:-/st. Och då undrar man ju förstås om det är samma nummerskyltsbelysning som de båda företagen säljer?

När jag under hösten besökte en marknad så var det en där som hade en nytillverkad nummerskyltsbelysning komplett med armaturer och kablage, men han begärde 2500:- för den. Här kunde man se att armaturerna var av grå plast och att. Såg bra ut men hade lite porer i kromet eller gjutningen.

Så jag undrar är det någon här som har koll på hur många nytillverkade varianter av nummerskyltsbelysningar det finns ute nu?
Är det 3 olika eller är det en och samma?

Är det någon som beställt och fått en nummerskyltsbelysning från någon av ovanstående företag? Skulle vara kul att höra lite om utförande, kvalitét och passform.
skanke

Re: Ny nummerskyltsbelysning

Postby jonte » 2010-11-01 11:41

varierande pris får jag säga,det är nog bara en som tillverkar sådana
tycker de blir överdrivet att lägga på så mycket i pris,blir bara att man inte
köper de då
volvo 144a 72 sommar bilen
volvo amazon 67a,sommar,bruksbil
volvo s40 2,0t-04 bruks

jonas suppleant
140 klubben
jonte

Postby 164E1975 » 2010-11-01 11:48

GCP hade sitt första ex till salu i samband med marknaden i september....
Såg riktigt bra ut och såldes på en gång! Minns tyvärr inte vad dom ville ha.
164E1975

Postby skanke » 2010-11-01 11:59

Hmm. intressant, man undrar ju om det är samma nummerskyltsbelysning som dom andra säljer eller om GCP har tagit fram en helt egen?
skanke

Postby 144 DL » 2010-11-01 18:47

Det skulle vara intressant också att veta om skyltbelysningens glans är mer bestående nu än den var för de som tillverkades på 1960- och 1970-talet. Kan man hoppas på att utvecklingen av plasten har gått framåt sen dess?
144 DL

Postby Amarace » 2010-11-01 19:24

144 DL wrote:Det skulle vara intressant också att veta om skyltbelysningens glans är mer bestående nu än den var för de som tillverkades på 1960- och 1970-talet. Kan man hoppas på att utvecklingen av plasten har gått framåt sen dess?

Är den av Grå plast som Skanke skriver så är det ju plast som kromats utanpå, vilket borde hålla bättre glans än 0riginal där det är genomskinlig plast som är kromat på undersidan.
Amarace

Postby 144 DL » 2010-11-01 20:22

Amarace wrote:
144 DL wrote:Det skulle vara intressant också att veta om skyltbelysningens glans är mer bestående nu än den var för de som tillverkades på 1960- och 1970-talet. Kan man hoppas på att utvecklingen av plasten har gått framåt sen dess?

Är den av Grå plast som Skanke skriver så är det ju plast som kromats utanpå, vilket borde hålla bättre glans än 0riginal där det är genomskinlig plast som är kromat på undersidan.

Okej, jag trodde att man hade gjort en perfekt reproduktion av nummerskyltsbelysningen så som den var tillverkad förr. Så kromet är på ovansidan nu? Hur får de då till mönstret som ska finnas på nummerskyltsbelysningen?
Image
144 DL

Postby skanke » 2010-11-01 21:25

Okej, jag trodde att man hade gjort en perfekt reproduktion av nummerskyltsbelysningen så som den var tillverkad förr. Så kromet är på ovansidan nu?

Perfekt och perfekt, allt är väl relativt. Jodå kromet sitter på insidan (på den jag såg på marknaden är kanske bäst att tillägga). Jag kanske var lite otydlig i min beskrivning :( Det som var gjort av gråplast på den jag såg, är själva armaturerna som lamphållarna sitter fast i. Ursprungligen var dessa gjorda av plåt.
skanke

Postby Amarace » 2010-11-01 21:32

Aha, så dom är gjort som förr, då var det ju en annan femma :)

Men all plast åldras ju i princip, så jag tror ju att förr eller senare gular den. Men på 40+ år borde det ju ha utvecklats o hålla bättre.
Amarace

Postby fretchi » 2010-11-01 21:53

Även Skandix har dessa:
http://www.skandix.de/en/spare-parts/el ... t/1027276/

Såg dem på Vallåkraträffen i år. Såg riktigt fin ut. Gick på 1200 kr där. 149 euro på deras hemsida nu. Jag var riktigt sugen på att köpa men då bilen inte i övrigt matchar det skicket så fick det vara, samt att jag redan hade handlat mer än tillräckligt.
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Postby skanke » 2010-11-01 22:24

Oj, oj, nu svämmar marknaden över av nummerskyltsbelysningar :wink:

Nummerskyltsbelysningen som finns på Skandix sida är väldigt lik den som jag såg på marknaden nu under hösten.

Det som man kan undra över är om kromet sitter bra, eller om det börjar flagna efter något år. Det är en av de saker jag är lite orolig för. Tekniken kallas enl vad jag har hört för ångförkromning och är inte alldeles enkel. Det är inte många firmor som klarar av att göra det bra.
skanke

Postby Robban » 2010-11-01 22:41

Jag får väl räkna mig som en av dom kunnigare på skyltbelysningar när det gäller till 140/164 serien.

Jag såg själv denna på NYA Volvomarknaden i Sollentuna och den hade som ni säger lamphållarna i plast. Det gör att en extra kabel måste dit för jordningen.
Jag vet inte vem som tillverkar men jag vet att CVI var före VP på dessa.
Det jag la märke till är att kromet är inte lika blankt som originalet.
Det jag också la märke till som gör att jag tycker att dom som behöver en ska handla rätt fort är att det är en rak kopia på originalet vilket kan innebära vissa problem för tillverkaren.
Det sitter nämligen nått på den som man måste ha license och godkännande för att få göra den med detta utseende.

Jag har varit hos Hella i Tyskland där de tillverkades och snackat med dom om just denna artikel, de hade verkligen ingen lust att nyproducera samt att formarna var skrotade.

Jag har ett antal nytillverkade skenor som jag har provat och de är mycket bättre i krom och plast än den jag såg tillsalu. Dock är passformen på de jag har här helat värdelösa så därför har de skrotats.
If you are a Buddhist, you go to Tibet.

If you're a motorhead, you go to Bonneville.
Robban

Postby Onefortyfever » 2010-11-12 02:47

Hej !

Har precis köpt en ny skyltbelysning frånVP-Autoparts, och jag tänkte visa några foton på den
så att ni som funderar på att köpa en ny skyltbelysning vet lite mera hur dom ser ut.
En del av bilderna blev inget vidare, men ni kan som sagt förhoppningsvis få en bild av hur
dom verkligen ser ut jämfört med originalet. Det här kan kanske vara till lite hjälp iaf

Bilderna längst ned visar den gamla skyltbelysningen från min 164:a, som är minst sagt sliten.
(skyltbelysningen alltså :lol: )
Men den visar på några skillnader mellan original och dessa nytillverkade skyltbelysningar,
hållaren till lampglaset till exempel är gjord i plåt på originalet, men på dom nytillverkade
är dom gjord i plast, och det finns fler små detaljer som skiljer om ni tittar noga på bilderna.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Onefortyfever

Postby skanke » 2010-11-12 09:38

En del av bilderna blev inget vidare, men ni kan som sagt förhoppningsvis få en bild av hur
dom verkligen ser ut jämfört med originalet. Det här kan kanske vara till lite hjälp iaf

Jag tycker bilderna var tillräckligt bra för att ge en bild av hur den nya nummerskyltsbelysningen ser ut.

Jättemånga tack för att du lade upp bilderna :D

Det hjälpte mig jättemycket.
skanke

Postby tompa_1862 » 2010-11-12 16:44

Tack för bilderna! Nu har jag i alla fall blivit sugen på en.
tompa_1862

Return to Original