Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Ny topplockspackning blir inte tät alls - LÖST

Ny topplockspackning blir inte tät alls - LÖST

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Ny topplockspackning blir inte tät alls - LÖST

Postby sebbe » 2007-04-23 22:56

Hej

Första gången jag skriver här men har läst mycket skoj på forumet i ett par år. Köpte en 142:a med b20a av 71ans årgång för ett tag sen 8) .

Nu har jag ett elakt problem. Jag märkte en dag att bilen rök vitt och ibland blått, tempmätaren hoppade upp till kokhett och sen ner till svalt, sen var det olja i kylvattnet och vatten i oljan.

Så jag skruvade av toppen och direkt såg man rosten mellan 2an och 3an på toppen och packningen.

http://www.student.bth.se/~sest02/topp.JPG

http://www.student.bth.se/~sest02/block.JPG

Så jag köpte en sotningssats på biltema och bytte ventiltätningar, skrapade blocket och toppen rena med packningsskrapa, satte dit biltema topplockspackningen, nya tätningar till vattenpumpen, blåste rent bulthålen, lyfte på toppen och drog åt kors och tvärs med 30 sen 60 och sist 95Nm. Med billig momentnyckel men ändå.

Sen testade jag hälla i lite vatten. Vattnet rann direkt ut där packningen låg. Hela vägen runt motorn rann det ifrån. Lyfte av allt igen, mätte bultarna så man verkligen spännde ner toppen och det var flera millimeters marginal. Så varför läckte det?

Sen planade jag toppen och skaffade en ny biltema topplockspackning och testade, läckte mindre men läckte än :( .

Biltema topplockspackningen var iofs mycket tunnare än den som satt där, den var nästan 2mm och biltema var kanske 0,5mm men ändå, det borde inte läcka ut, framförallt inte när det inte ens är trycksatt. Bulthålen är rena, alla anläggningsytor är rena och blåsta, den blir spännd men vatten sipprar ändå ut längs med skarven mellan blocket och toppen, skaffade även gamla topplocksbultar som jag skar av huvudet på och använder som styrstift så den går precis rakt på. Ska jag använda tätningsmedel eller skaffa en tjockare packning?
Volvo 142 '71 B20A
sebbe

Postby Sextonfyra » 2007-04-23 23:51

Köp packningen från exempelvis KG-trimning, då kommer det funka, förutsatt att block/topp är plana.

0,5mm? Vad är det för jävla skit Biltema har, skulle ju funka bättre å klippa en egen packning av en Cornflakeskartong. :roll:
Volvo 164-70 med B30E -74
Sextonfyra

Postby C Upp » 2007-04-24 00:35

På Amazonklubbens forum fanns det för ett tag sen en tråd om hur värdelösa Biltemas topplockspackningar för B20 är, så jag skulle gissa på att problemet ligger där. Köp en riktig Elring-packning på Mekonomen och testa. Funkar inte det så är väl blocket eller toppen skev. Men det tror jag är rätt svårt att få så skevt att det läcker utan att starta.

Jag tror som vanligt på Biltema-faktorn. Även fast de ibland kan ha vissa saker av okej kvalitet.
C Upp

Postby sebbe » 2007-04-24 00:47

Tack för snabba svar. Jag började tro att jag var helt fel på det.

Ibland blir man positivt överraskad av biltema, ibland inte. Skaffar annan packning imorgon och slänger på så fort jag kan och återkommer och berättar hur det gick.
Volvo 142 '71 B20A
sebbe

Postby Hasse63 » 2007-04-24 14:09

Det är flera som haft problem med Biltemas topppackning så åk tillbaka och kräv pengar tillbaka och ev kostnader för ny olja och glykol. Viktigt är dock att du hävdar att du gjort allt rätt och inte glömt någon punkt vid monteringen då du kräver ersättning. Gör sen som C upp skrev, köp en Elring och du ska se att det blir tätt
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Hasse63

Postby Rogge » 2007-04-24 22:16

förstår inte varför folk har problem med biltemas packningar, jag hade en i min amazon ett tag o den motorn kokade ett par gånger, men läckte inte o gick hur fint som helst. kan ju vara så att jag har fått tag i ett bra ex. men ändå lixom
Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Medlemsnr: 1945
Rogge

Postby Hasse63 » 2007-04-24 22:40

Några har tur och andra inte, varför chansa och få en massa extra besvär :?:
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Hasse63

Postby sebbe » 2007-04-24 23:16

Skaffade en ny packning som var 1,2mm tjock idag på AD.

När jag skulle sätta på den så körde jag en runda till med packningsskrapan och tydligen verkar jag ha slarvat lite med detta momentet innan, trotts att mycket tid och energi har lagts ner på detta redan, så jag spenderade denna gången över en timme på att göra det renare och bättre. Såg rent ut men packningsskrapan kombinerat med massa kraft kunde tydligen få bort mer smuts från blocket. Blocket hade fått sig en törn av rosten och var inte alls fin på ett ställe och praktiskt taget osynliga lager av smuts skrapades bort tills jag var övertygad om att det var rent. Torkade av allt med sprit sen och lät torka. Sen var det att montera och hålla tummarna.

Den nya packningen satt schysst och kändes mjukare men ändå robustare på något vis. Skruvade sen fast toppen och nu var det inga synliga läckor! Kan ha varit biltemapackningen som inte var som den skulle men det är lika sannolikt att jag inte har gjort rent nog förra gångerna.

Man får tacka för visat intresse! Läxan jag har lärt är att block ska inte bara se rena och fina ut, de ska vara det också.

Sen drog jag av en bult till vippbryggan när den skulle på så det blir skroten igen imorgon...
Volvo 142 '71 B20A
sebbe

Postby Johan Å » 2007-04-25 21:52

Jag har kört med fultemapackning i 10 År utan problem. Har haft tur eller så var dom bättre förr..!
Johan Å

Postby C Upp » 2007-04-25 23:47

Kan ju ha varit bättre förr. Många saker har ju bytts ut under åren på Biltema. Som deras motorstativ som var stabilare i förra versionen, men billigare nu. Hade dock gärna betalat 50:- mer för ett lite stabilare.

Saker byts ut är vad jag försöker säga, och bara för att man köper samma vara två veckor efter varandra behöver det inte vara samma. Jag gissar på att Biltema är billigast för att de letar efter billigast tillverkade saker hela tiden.

Trädgårsmöbler, väskor osv. är saker man kan köpa på Biltema. Men inte bildelar.
C Upp

Return to Original