Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Ojämna bromsar bak

Ojämna bromsar bak

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Ojämna bromsar bak

Postby Steve » 2014-11-12 17:45

Nu när jag besiktade min 142 -68 fick jag ojämn bromsverkan bak

Kolvarna går lätt i oken och det är nya belägg

Tycker det är lite konstigt att jag fick 1.8 på båda bromsarna fram samt 1.8 och 1.0 bak...borde det inte vara lägre på båda bak? Nån som varit med om att det varit fel på ventilerna som sitter framför bakaxeln? Tycker även att det känns som att den bakbromsen som tar bättre låser sig samtidigt som frambromsen
Steve

Re: Ojämna bromsar bak

Postby trisse » 2014-11-12 21:49

¨Hej! Det kan ju va så att det är en bromsslang som har tätnat,dom sväller inåt när dom blir gamla.På min 72a fick jag byta alla slangarna för att få bra bromsar..
trisse

Postby Steve » 2014-11-12 22:46

Har varit med några gånger om dåliga bromsslangar men då brukar dom börja funka som en backventil och släpper inte tillbaks vätskan. Säger inte att det inte kan vara fel på dom nu men tycker det är lite skumt fel

Glömde nämna att när jag köpte bilen så låg bromsarna på så jag motionerade igång dom och sen när jag for och körde så gjorde jag en kraftig inbromsning och då tändes BR-lampan. Går den tillbaks av sig själv eller kan man nollställa den på nåt vis? Täpper den för nånting när lampan är tänd så kretsarna kan få olika mycket tryck?
Verkar inte finnas några läckage
Steve

Postby Daniel » 2014-11-14 02:07

Bromsvarningslampan tänds när du fått olika tryck i de två kretsarna. En liten kolv i fördelningsblocket i motorrummet förskjuts och kraften fördelas om till den "fungerande"=högre trycksatta kretsen. På fördelningsblocket (följ bromsrören) sitter det en givare med en elkabel ansluten till. Ta bort elkabel och skruva ut givaren. Sätt tillbaka givaren igen och koppla tillbaka elkabeln. Nu ska lampan vara släckt och systemet återställt. Är den tänd fortfarande får du ta bort givaren igen och pilla lite i botten på hålet med en liten skruvmejsel för att få kolvarna att röra sig.

Om lampan tänds igen nästa gång du bromsar har du en tryckskillnad i de båda kretsarna vilket ju kan förklara varför du fått olika bromsvärden. Borde dock blivit lika stor skillnad fram. Har aldrig upplevt det, men det KAN ju vara så att du har problem med ena bromsreduceringsventilen. Skulle dock försöka eliminera andra faktorer först och se över huvudbromscylindern och byta slangar.
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Daniel

Postby Steve » 2014-11-14 23:29

Mätade upp givaren och den verkar leva ett eget liv. Tog även isär reduceringsventilerna och båda kärvade/var stumma och i ena var tillåmed kolven av
Steve

Return to Original