Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Orginal 142 DeLuxe -72 automat

Orginal 142 DeLuxe -72 automat

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Orginal 142 DeLuxe -72 automat

Postby G3 » 2008-03-17 18:22

Hej allihopa. jag tänkte starta en ny tråd den den tråd jag skrivit och frågat i blev lite off topic.

Det jag vill ha ut av den här tråden är så mycket information om min 142a som möjligt. jag höller alltså på med en total orginalrenovering av min 142a. Så mata mig med all info ni har och knep och tips.

jag kan nämna det att jag har kommit så långt att jag har tagit isär allt så karossen är helt tom förutom innertaket. och karossen ligger på sida och jag och flickvännen höller på och skrapar bort all underedsmassa. ni kan hitta hela projektet på garaget.org

så min första fråga är hur får jag bort innertaket helt? några tips?

och har ni några bra tips på hur jag får bort underedsmassa på ett relativt billigt och smidigt sätt. hittils har vi skrapat och testat lite värmepistol och efter det gått på med roterande stålborste på v-slip.

Volvo 142 -72 1422361 W

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p ... &cat=26372 Här hammna alla bilder och annat på projektet.
G3

Postby skanke » 2008-03-18 11:53

Bästa sättet att få väck underedsmassa är att använda en ångtvätt.

Har man inte tillgång till en sådan så är det värmepistol som gäller. Ta bort så mycket som möjligt med skrapa. De kvarvarande resterna tar man med Lacknafta. Det går lättare att ta bort resterna med lacknaftan om man värmer lite först. Tänk dock på att det då bildas en hel del ångor som inte är så nyttiga att andas in, så andningsmask rekommenderas.
skanke

Postby Anton » 2008-03-18 15:02

\"Gammal kärlek rostar aldrig\", Men hur mycket jag än älskar min gamla Volvo så rostar hon!

Volvo 1442541U, Mörkblå - Blivande 144GT
Anton

Re:

Postby G3 » 2008-03-18 20:52

skanke wrote:Bästa sättet att få väck underedsmassa är att använda en ångtvätt.

Har man inte tillgång till en sådan så är det värmepistol som gäller. Ta bort så mycket som möjligt med skrapa. De kvarvarande resterna tar man med Lacknafta. Det går lättare att ta bort resterna med lacknaftan om man värmer lite först. Tänk dock på att det då bildas en hel del ångor som inte är så nyttiga att andas in, så andningsmask rekommenderas.

hur blir det när man använder ångtvätt rinner underredsmassa bort eller släpper den bara. jag blev ju inte så imponerad av att använda värmepistol efter som att de blir en del kvar och det blir så jävla kladdigt.

Volvo 142 -72 1422361 W

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p ... &cat=26372 Här hammna alla bilder och annat på projektet.
G3

Re:

Postby G3 » 2008-03-18 20:55

Anton wrote:Kolla på dessa bilder angående takklädseln.
http://hem.bredband.net/antalm/tak1.jpg
http://hem.bredband.net/antalm/tak2.jpg

menar du att det ser ungefär lika dant ut som på amazonerna att det ligger stänger i taket? men när jag försökte ta bort taket på min verkade det som om att är någon form av massonit i taker och att det sitter plastklipps. stämmer det?

Volvo 142 -72 1422361 W

G3

Postby Anton » 2008-03-18 21:03

Bilderna är från Volvos gröna häfte angående karosseriet för 140. Häftet är iof. från 12.69 så det kanske blev ett annat utförande på senare årsmodeller....
\"Gammal kärlek rostar aldrig\", Men hur mycket jag än älskar min gamla Volvo så rostar hon!

Volvo 1442541U, Mörkblå - Blivande 144GT
Anton

Postby skanke » 2008-03-19 15:38

Ångtvätt löser upp underedsmassan och blåser bort den. Det brukar underlätta om man har förarbetat genom att spruta på ordentligt med avfettningsmedel lite då och då under någon veckas tid så att underedsmassan har blivit lite uppmjukad.

Att ta bort underedsmassa med värmepistol och skrapa är ett riktigt tålamodsprövande skitjobb, vilet en del andra här på forumet säkert kan intyga. Jag skrapade hela underedet på min 144:a helt rent, och då stod den på pallbockar. Jag vet inte hur lång tid jag höll på, men det var åtskilliga timmar, och så här i efterhand fattar jag inte hur fasen jag orkade. Eftersom du har din bil liggande på sidan så kommer det att gå lättare. Det går att jobba mer effektivt med karossen på sidan.

Det finns dock en del saker att tänka på innan man sätter igång. Att ha en bra skrapa är A och O. Själv använde jag en packningsskrapa, glöm spackelspadar och annat elände. Jag köpte min på Jula. Det skall vara en rak skrapa som är ca 4-5cm bred. Biltema har en böjd skrapa men den funkar inget vidare.

Sedan gäller det att värma lagom mycket. Här får man prova sig fram lite. det beror på hur tjocka lager av underedsmassa man har på bilen, ju fler lager ju kladdigare blir det. Det bästa är när man kan skrapa av lite större sammanhängande sjok åt gången istället för att bara kladda runt i massan.
skanke

Postby G3 » 2008-03-19 18:55

ja jag är väldigt tacksam för svaren. när du säger ångtvätt menar du en sådan som man kan hyra som ser ut som en dammsugare med en lite slang eller menar du en hetvatten tvätt. en hetvattentvätt har jag tillgång till den kan värma över 90 grader har jag för mig kanske skulle ta bort innertaket o prova det. :wink: för övrigt har ni några heta tips om rostlagningen. jag har insett att hulhusen bak är bara o byta för de är rätt så ruttna och öven trösklarna i övrigt så är det bara 2 el 3 ställern i balkarna jag hittat någe hål el där det varit tunnt.

Volvo 142 -72 1422361 W

G3

Return to Original