Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Orginalmotor?

Orginalmotor?

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Orginalmotor?

Postby jojje_halmstad » 2010-10-10 17:37

Hej
Nybliven 145 entusiast, har köpt mig 1st enägarbil från 1969 (och totalrenoverat den) men undrar kan man kolla på något sätt om det är orginal motor och växellåda i bilen. Det är väl det dem kallar för matching numbers?
Har Volvo (eller någon annan) sånna register?
Tacksam för svar.
jojje_halmstad

Re: Orginalmotor?

Postby Amarace » 2010-10-10 19:16

Finns inte dokumentationen kvar om det är en enägarbil? Iaf motornummret brukar stå i garantiboken (el om det är serviceboken). Men på en 69 kan man nästan anta att motorn är utbytt inom 10000-15000mil då dom hade problem med att kammen gick ner sig, en del åtgärdades på garanti, en del fick utbytesmotor. Den som min Morfar hade fick först en utbytesmotor vid drygt 12000mil, sen en gång till innan den hade gått 20000mil.
Amarace

Postby skanke » 2010-10-10 21:44

På en av mina bilar är Motornummer och vxllådsnummer (automat) inskrivet i serviceboken. Men ibland slarvade man med att göra det, så det är inte alltid det står. Dessutom är det på så här pass gamla bilar vanligt att serviceboken kommit på avvägar.
skanke

Postby Björn Persson » 2010-10-11 00:17

Jag jobbar som reservdelsman på en volvoåterförsäljar anläggning. På bilar som är gjorda runt mitten på åttiotalet och frammåt finns sådan dokumentation inlagd digitalt i våra system. Däremot så finns väldigt sällan någon inforamtion överhuvudtaget om bilen är äldre än ca. 79 (vilket våra klenoder är) och den enda infon man då får om bilen markeras som "typ: volvo okänd". Det är möjligt att volvo har register över sådant i form av analoga papperskataloger från tiden då det begav sig, hur man i sin tur får tag i sådan information blir nog rätt knepigt...
Styrservo, kortspak och rullbälten är till för färskingar...
Björn Persson

Postby Hasse63 » 2010-10-11 11:35

På vänster sida om motorn och framför den främre klacken finns siffran 49 ingjutet, därefter 4 siffror på klacken.

Skriv av dom så kan jag kolla...man får ett hum om det är rätt motor då. :wink:

Och du Amarace var det inte runt 74 Volvo hade problem med kammarna :?:
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Hasse63

Postby Björn Persson » 2010-10-11 12:55

De dåliga kammarna med kass ythärdning satt i de tidiga årsmodellerna upp till -70 ungefär, gick oftast på garanti. En släkting till mig som jobbade på volvoverkstad på den tiden berättade att dom körde ca. 4-5 bilar per mekaniker/dag då det va som värst, snacka om tempo haha :)
Styrservo, kortspak och rullbälten är till för färskingar...
Björn Persson

Postby Hasse63 » 2010-10-12 08:13

Ok. inte dåligt med 5 kambyten på 8 timmar... det är ju en hel den som ska göras ändå :D

Var det inget med 74 :roll:

Hasse63

Postby skanke » 2010-10-12 08:49

Jodå, inte heller -74:orna var förskonade från detta problem. Snackade med en man som haft en 144 GL -74 på -70talet. Och vid ca 4000mil var kammen slut. Bilen vart jätteslö så han åkte in till en verkstad med den. Jag har för mig att han fick den bytt på någon förlängd garanti/goodwill.

Sedan finns det en del olika problem bakom att kammarna gick ner sig.

1. Dålig/felaktig härdning av kammen.

2. Dåliga lyftare. Lossnade flisor ur materialet vilket gjorde att lyftarna slet mycket på kamnockarna.

3. Lyftarna roterar inte i sina lopp. Detta ökar också slitaget på kammen.

Men det var nog nr 1 som var problemet när kammarna gick ner sig när bilarna var nya.
skanke

Postby Gunnar S » 2010-10-12 20:38

Dessa problem fortsatte under hela den tid B20 monterades. Även i de tidigaste 240 modellerna. Eller kanske det var en sanning med viss modifikation. Farsgôbben köpte sig en '75:a vid c:a 1980. Körde bilen i 2 år och blev sedan tvungen att göra nåt radikalt eftersom kammen då gått ner sig gravt. Ingen "barnsjukdom" dock eftersom bilen ju då rullat i 7 år. Istället för renovering blev det en ny, "fabriksrenoverad" och viskande B20.

När bilen slutligen tjänat ut och skrotades 2004 började jag spinna på en idé om att på så sätt komma över en B20 av den senare sorten med 8 bult osv. Nåt att basera min egen trimknota på. Mätte på remskivebulten och - nej, motorn var en gammalt 6 bultad trotjänare. På den gamla goda tiden verkade man inte vara så noga med att byta jämnt upp, om man säger så. Ungefär som att ersätta en T5R snurra med en vanlig sugis från en 850 GLT. Nja...

Hade nog varit bättre att renovera sitt befintliga maskineri, om ni frågar mig.
Ursäkta utsvävningen.
:oops:
Medlem nr: 624
Gunnar S

Postby Hasse63 » 2010-10-12 22:30

Just de ja, den b20 har vi diskuterat :P

Hur blidde det med motornummret... väntar med spänning :D

Hasse63

Postby Lex » 2010-10-13 17:26

Jag bytte Kamaxel i somras på en 144 -67:a med B18 och
ca:25 000mil på mätaren. En lyftare hade inte roterat så det var en rejäl grop i lyftaren och nocken var också ganska sliten.
På Övriga nockar och lyftare fanns också spår av slitage.
Så det verkar inte vara ett specifikt fel för B20.

skanke wrote:Jodå, inte heller -74:orna var förskonade från detta problem. Snackade med en man som haft en 144 GL -74 på -70talet. Och vid ca 4000mil var kammen slut. Bilen vart jätteslö så han åkte in till en verkstad med den. Jag har för mig att han fick den bytt på någon förlängd garanti/goodwill.

Sedan finns det en del olika problem bakom att kammarna gick ner sig.

1. Dålig/felaktig härdning av kammen.

2. Dåliga lyftare. Lossnade flisor ur materialet vilket gjorde att lyftarna slet mycket på kamnockarna.

3. Lyftarna roterar inte i sina lopp. Detta ökar också slitaget på kammen.

Men det var nog nr 1 som var problemet när kammarna gick ner sig när bilarna var nya.
Image
145 Express -73
Lex

Return to Original