Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Övergångsmodeller 68 - 69??

Övergångsmodeller 68 - 69??

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Övergångsmodeller 68 - 69??

Postby Raffe144 » 2008-07-30 03:49

Hej

Jag har en 144 B20A 69-årsmodell som enligt VVs register ska ha varit i trafik för första gången 69.01.07.

Nu kommer vi till det märkliga...

Varje gång jag uppger mitt registreringsnummer när jag vill beställa delar till fördelaren eller förgasaren från någon reservdelsfirma så får jag fel delar. Som t.ex senast en kondensator.

Iställer får jag uppge andra regnr från tidiga 68:or som har B18A.

Är min 140:a någon konstig övergångsmodell eller vad kan det vara frågan om? En B20 motor omringad av B18 delar/system :(

Känns lite tråkigt och oroande att behöva uppge äldre modellers regnr för att få korrekta reservdelar.

Någon som känner igen sig får gärna hojta till som också har en sådan modell.

Tack på förhand.
Raffe144

Postby Amarace » 2008-07-30 03:59

För det första, att gå efter regnummer på olika reservdelsfirmor kan innebära problem då deras databaser på äldre bilar inte alltid stämmer.

Din 69:a är inte ens en tidig, så det ska absolut inte sitta något annat där original (inte ens en tidig 69:a har B18 förgasare eller fördelare).

Så kolla först vad du har på din bil.

Är det flatstift för kondensatorn är det B20, är det skruvanslutning är det B18.

Justerar man munstycket på en skruv underförgasaren utan specialverktyg samt saknar temperaturkompensator är den från en B18, annars är det B20.

Och har du nu rätt för B20 så har dessa firmor helt enkelt gett dig fel saker.

Det är ju inte direkt ovanligt att en bil under årens lopp fått just fördelare och förgasare bytt.

Edit, kollade nu och såg att du redan frågat om förgasaren i tidigare inlägg och det konstaterades att den är från en B18, så vad gäller den kan du inte gå på Regnr.
Amarace

Postby Raffe144 » 2008-07-30 11:03

Hej igen Amarace

Jo det stämmer alldeles riktigt att jag vid tidigare tillfälle haft fråga om min förgasare.

Allt tyder på, som du säger, att delarna måste ha bytts under årens lopp.

Den som bytt har väl förmodligen inte uppmärksammat att de införskaffade delarna är till äldre B18-fordon.

Kondensatorn har skruvanslutning och förgasaren har justeringsskruv för munstycket och motorn är en B20A.

Det är förmodligen detta som har lett till att jag fått fel delar, för när jag fick kondensatorn hemlevererad så hade den just flatstift vilket hade passat om fordonet haft korrekt fördelare enda fram tills idag.

Min slutliga fråga är bara hur detta kan påverka eller påverkar min 144?

Får jag inte ut lika mycket av min B20 med dessa delar? Kan det innebära någon fara för motorn eller att den kanske går sämre?

Tackar på förhand.
Raffe144

Postby 123 GT » 2008-07-30 13:07

Det är absolut ingen fara för att det ska skada din motor. Det kan skilja något på tändkurvorna, men motorn går på den äldre fördelaren. Många brukar byta ut fördelaren till en från 1974 års modell den sk. aluminiumfördelaren för att den anses vara den bästa med brytarspetsar. Sen kan du ju om du vill konvertera fördelaren med ett brytarlöst system så behöver du inte oroa dig nåt mer med brytare och kondensator. Ombyggnadskittet kostar ca. 1200 kr. Bl,a. PV-klubben säljer dessa, men då måste man vara medlem.
AVG
123 GT

Return to Original