Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • PANIK! trasig spindelled

PANIK! trasig spindelled

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

PANIK! trasig spindelled

Inläggav Jocke » 2010-05-18 08:50

min vänstra undre spinnelled pajjade idag när jag skulle till jobbet.
som tur var så gick det max 15km/h.
är många år sedan jag mekade med framvagn på volvo 140.
hur bytar man den? är den pressad?
isf är det kanske smidigast att byta hela länkarmen om man hittar en begagnad.
hur som helst så står bilen riktigt dumt på gatan och går inte att få undan utan att fixa det.

nån som har nått tips på hur man enkelt kan få ihop den så den går att flytta?
---=Born to Lose=---
Jocke

Re: PANIK! trasig spindelled

Inläggav Amarace » 2010-05-18 09:08

Om det ska gå snabbt för att flytta bilen är ju att skifta bärarmen komplett enklast, spindelleden kan sitta fast duktigt i bärarmen så man kan behöva pressa om man har otur, och ofta om den är bytt nån gång är den dessutom punktsvetsad fast (konan och splinesen brukar vara dåliga efter ett eller en par byten).

För att få loss den med bärarmen på plats så sätter man en pallbock eller vedklabb eller liknande under bärarmen så det blir bra respons, sen tar man en slägga och slår loss den (och är kulbulten borta, som den lär va på din så får man ha ett kraftigt dorn, att såga ett snitt med bågfilxblad underlättar).

Sen har du ju problemet att kulbultsdelen sitter fast i spindeln, där är det bara till o försöka slå loss den, ofta kan man få den att släppa genom att hålla emot på ena sidan med en slägga o sedan slå på motsatt sida så den "skräller" loss.
Amarace

Inläggav Jocke » 2010-05-18 09:30

som jag misstänkte :(
kul att inte ens ha tid att fixa det, så ska man stå ute i gatan också
---=Born to Lose=---
Jocke

Inläggav Jocke » 2010-05-24 16:53

har inte ens orkat tittat på den än mer än att få in den på parkeingen.
tog lite svetstråd och ett spännband och drog ihop bärarmarna så den gick att köra försiktigt.

nu ligger den på annons istället.
---=Born to Lose=---
Jocke

Inläggav PeterG » 2010-06-15 23:51

Råkade ut för samma fel på väg hem från jobbet en dag i våras.
Stor kopparklubba, ett rör som spindelleden kan åka igenom neråt (lagom långt för att stötta bärarmen) rörtång att hålla mot kulan för att lossa muttern, 4 delar jävlar anamma, 1 del ilska och 22 delar envishet bytte spindelleden på 27 minuter från jag började hissa upp till jag släppte ner bilen. LYCKA TILL ;)
Le och var glad ty det kunde vara värre, och jag log och var glad, och visst fan blev det värre
PeterG

Inläggav Jocke » 2010-09-06 20:05

har äntligen börjat pilla lite på bilen.
tänkte ta loss hela bärarmen och pressa nya spindelleden på jobbet.
men har fastnat lite ett ett ställe.
den långa bulten som håller fast bärarmen vid balken. den sitter lite fast så att säga.
hur gör jag för att lossa den?
går den av om jag sätter på ett rör som förlängare på verktyget?
---=Born to Lose=---
Jocke

Inläggav skanke » 2010-09-06 22:16

Ett ganska vanligt problem på 140-serien det där :(

Bulten löper i ett rör som går genom framvagnsbalken, och troligtvis har den rostat fast. På min bil satt den lite fast på ena sidan, men den lossnade efter jag hade hållit på och sprutat in rostlösningsmedel under en veckas tid, och sedan bankat på bulten. Till slut kröp den ut. Men sitter den riktigt fast som hjälper nog inte detta.

Man kan pröva att värma också, men svårigheten ligger i att det är svårt att komma åt att värma. Utan man kan bara värma ändarna på bulten.

Bulten är ju rätt kraftig så du kan använda förlängare om du håller dig inom rimliga gränser. Ett normallångt dragskaft kan du nog använda.

Ett annat problem som också kan göra att det inte går att få ut den är att den blivit krokig och då hjälper det inte att värma och banka etc.
skanke

Inläggav 144 DL » 2010-09-07 09:12

Försök att få låna Volvos originalverktyg för att pressa ur kulleder ur länkarmarna. Med det verktyget behöver du inte ta bort länkarmen från framvagnsbalken.
144 DL

Återgå till Original