Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Plåt delar t.ex hel vä.bakskärm. Tipps / ngn som har en????

Plåt delar t.ex hel vä.bakskärm. Tipps / ngn som har en????

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Plåt delar t.ex hel vä.bakskärm. Tipps / ngn som har en????

Postby Mojje » 2013-06-30 20:48

Hej

Min flickvän har ärvt en Brandgul 142-73!

Bilen är i bra skick, gått ca 10.000mil, kanonfin inredn. osv.
Finns dock lite rost men största problemet är en gammal krockskada på vänster bakskärm :( . Plåten mellan dörr och bakhjul intryckt, grovt)

Det är en ful buckla som inte kommer att bli bra vid riktning. ( Den har vart krockad där en gång tidigare där :shock: så man kan se att hela bakskärmen vart bytt en gång tidigare).

NÅGON SOM HAR ELLER KAN GE MIG TIPPS OM EN ORG.BAKSKÄRM???

OOOM jag inte får tag i detta tänkte jag (efter grovriktning såklart) ta en hel ekonomi dörrplåtsida från en vä.bakdörr och använda den, skarva över bakre skärmkant och även byta skärmkant (rost)
mvh Mojje
Mojje

Re: Plåt delar t.ex hel vä.bakskärm. Tipps / ngn som har en?

Postby ANNA » 2013-06-30 22:36

Vilken lycka at ärva en 140:a :)

Det finns säkert en "ny" bakskärm till hennes bil och en massa olika vägar att gå för att få till det.

- Annons på annonsforumet som hänger vid detta forum (man får inte starta annonser här i en vanlig tråd)
- Annonsera på andra Volvoforum.
- Annonsera på andra Bilforum.
- Annonsera i olika bil och Volvogrupper på exempelvis facebook
- Prenumerera på mail från Returbilen.se
- Ring/besök alla skrotar etc i närheten.
- Fråga runt bland alla man käner som kan tänkas veta något om äldre Volvobilar.
- Fråga random bilägare på stan som kör en äldre Volvo (sånt gör jag ibland :) ).
- Kolla med lokala bilklubbar.
- Kolla med lokala blåt/bilverkstäder.
- Kolla Tradera.
- Kolla Blocket.
- Gå på Swapmeets i sommar och kolla där.

Jo, ta reda på färgnummer på bilens lack så kan ni få hjälp att blanda till rätt färg (kolla runt med de lokala lackfirmorna om de har recept eller kan blanda från färgchip) om ni hittar en skärm i fel kulör.

Att hitta en plåt är inte superjättesvårt, rätt färg är marigare så var flexibla med den biten.
I Think and Wonder, Wonder and Think...
ANNA

Postby skanke » 2013-07-01 17:13

Har för mig att någon här på forumet (kan har varit Robban?) snackade om att nytillverkning av bakskärmar ev är på gång.

Minns inte om det var VP, GCP som ev jobbar med detta.
skanke

Postby villej » 2013-07-02 22:50

Robban talade om att VP-autoparts drev ett dylikt projekt, men vad jag förstått så är det en bra bit kvar tills de når marknaden.
villej

Return to Original