Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Positiv vevhusventilation! Vilket håll är mest rätt?

Positiv vevhusventilation! Vilket håll är mest rätt?

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Positiv vevhusventilation! Vilket håll är mest rätt?

Postby Volvo1968 » 2012-07-19 12:00

Hej!

Jag har en liten fundering kring den positiva vevhusventilationen på B18 och B20 :)

Vilket håll är rätt, skall luften sugas från oljepåfyllningslocket in i insuget, eller ska luften sugas från oljefällan?

Att jag undrar är för att jag ser att det förekommer båda, men något måste ju vara mest rätt? Som en referens nu när vi har den fina 140-boken tillhands, och även den senaste tidningen så skall jag ta ett exempel! Slå upp sidan 41 i 140 boken och kolla på den "allra första" 140ins motorrum. Där får motorn frisk luft i oljelocket, och suger från oljefällan. Men slår ni upp sidan 73(och desutom har senaste klubbtidningen tillhands och kollar på sista sidan där en gul 140 är till salu) så sugs luften från oljelocket och tar in frisk luft via oljefällan(alltså tvärt om mot den första 140in)

Vad jag förstått är det senare alternativet mest rätt, alltså suga "uppåt" i motorn. Men kan det vara så att Volvo kom på det efterhand och ändrade slangarna?

Jag tänkte konvertera min motor till positiv vevhusventilation nämligen, och det var därför jag undrade :) En annan egentligen ovesentlig sak är att jag lärde mig att man måste ha en strypning på slangen eller i nippeln, och att den INTE ska sitta till höger om den första förgasaren om man har ett dubbel-aluminiuminsug ;)

Tack på förhand om någon vet detta, det finns säkert ett skrivet svar på detta i litteraturen, men jag fuskar och frågar lite :lol:
Volvo 142 1968, färgkod 98 och vit galoninredning
Volvo Amazon 1961, (var en gång)färgkod 73, Under renovering!
Volvo Amazon 1967, (var en gång)färgkod 46, kommande renovering!
Volvo1968

Re: Positiv vevhusventilation! Vilket håll är mest rätt?

Postby 123 GT » 2012-07-19 12:34

Den ena slangen går från oljepåfyllningslocket till insugningsröret. Den andra slangen går från oljefällan till luftfilterburken.
AVG
123 GT

Postby Amarace » 2012-07-19 15:28

Det beror på vilken Motor du har, B18 hade luft in via oljepåfyllningslocket och ut via sidan av blocket, B20 hade tvärtom.

Och det är väldigt viktigt att du har en nippel med det lilla "kalibrerade" hålet, 7mm på B18 och 2mm på B20, annars drar dom tjuvluft där, det blir orolig gång alltså. Dock har ju B18 nån ytterligare strypventil, så har man inte den ska man ha B20's nippel tycker jag.

(detta har jag diskuterat för inte så länge sen, men det kanske var på nåt annat forum)
Amarace

Postby Hasse63 » 2012-07-19 22:08

:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Hasse63

Postby 123 GT » 2012-07-19 22:48

Ska kanske förtydliga att jag har monterat B20 positiva vevhusventilation på min PV Sport med B18 motor.
AVG
123 GT

Postby fretchi » 2012-07-21 18:24

Rent generellt har jag för mig att man inte vill ventilera i toppen. Då kommer gaserna som strömmar uppåt att motverka oljan som vil färdas neråt.

Nu har det säkert ingen betydelse på en motor som ventilerar lite och där effektuttaget är ganska litet, men det kan ju vara bra att nämna ändå.
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Postby Volvo1968 » 2012-07-23 20:30

Tackar för svaren, och även för läsningen Hasse :) Motorn jag har nu är en B20, och inga större konstigheter som skulle störa vevhusventilationen enligt mig :)

Felet jag gjorde första gången var att jag använde den beryktade B18-nippeln på 7mm, som jag satte rätt in i oljelocket(och desutom på sidan av insuget, den ska ju sitta på mitten)

Men sen efter att ha bytt till 2mm nippel gick ju bilen jämt igen, men med lite höjd tomgång och liknande, men den biten är väl som jag läste bara en inställningssak, även ifall nippeln satt "fel" ?

Så mest rätt för min del borde ju vara att ha slang från oljelocket in i en 2mm nippel på mitten av insuget, och ett filter på flamfällan. Jag anar efter läsningen också att konceptet ändrades då man kom på att det senare var bättre?

MVH :)
Volvo 142 1968, färgkod 98 och vit galoninredning
Volvo Amazon 1961, (var en gång)färgkod 73, Under renovering!
Volvo Amazon 1967, (var en gång)färgkod 46, kommande renovering!
Volvo1968

Return to Original