Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Problem med D-jet

Problem med D-jet

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Problem med D-jet

Postby Robban » 2009-08-22 13:02

Har problem med min 144GL-72.

Jag startade upp den för en vecka sedan och fick nöta lite mer än vanligt på starten för att den skulle hoppa igång.
Sedan gick den bra som vanligt.

3 dagar senare skulle jag flytta på bilen och då vill den inte hoppa igång. Felet lokaliserades att bränslepumpen inte gick. Jag kopplade 12V direkt på pumpen och bilen hoppade igång perfekt och gick som den skulle.

Relät klickar i motorutrymmet men jag bytte ut båda 2 och det blev ingen skillnad.
Då bytte jag styrenhet och det blev ingen skillnad där heller.

Nu kan det ju vara kabelbrott, oxid eller något annat spännande men är det någon som har varit med om samma problem?
Det finns ju brytare i fördelaren som kanske kan ge upp också.
If you are a Buddhist, you go to Tibet.

If you're a motorhead, you go to Bonneville.
Robban

Re: Problem med D-jet

Postby fretchi » 2009-08-22 22:23

I mitt fall var det pumpen som kladdat ihop av gammal soppa. Men då din fungerar nu lär ju inte så vara fallet. Impulskontakterna styr även spridarna så dessa lär ju vara OK i och med att bilen går. Prova koppla pumpens matarkabel på det lediga stiftet direkt bredvid plusmatningen på relät. på så vis bör du få konstant ström till pumpen. Går den då är ju kablaget friskt i alla fall. Nästa steg blir då att kontrollera relät. Någon lödning kanske blivit dålig.
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Return to Original