Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Reparera hål i instrumentpanelen

Reparera hål i instrumentpanelen

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Reparera hål i instrumentpanelen

Postby villej » 2012-10-01 23:09

Hej!

På gott och ont har en tidigare ägare monterat en modern stereo i vår bil (en -69:a) och därmed förstorat stereohålet samt monterat en träram runt detta. Nu skulle jag vilja montera originalstereon och återställa hålet till dess ursprungliga storlek. Jag har sett att panelen är uppbyggd av en plåt överdragen av en svart plastfilm. Hålet borde jag kunna återställa genom att limma en ny plåt mot baksidan av det stora och sedan "fylla ut" höjdskillnaden med ytterligare en plåt alternativt spackel. Plastfilmen är dock mycket svårare att återställa då jag inte vet var man kan köpa den. Den inte är slät utan har små reliefer, som om den vore lätt skrynklig.

Går det att få tag på panelens skrynkliga plastfilm eller något annat godtagbart substitut? Om inte, vad är marknadspriset för en instrumentpanel som saknar sprickor i plasten och förstorat stereohål?

Re: Reparera hål i instrumentpanelen

Postby Daniel » 2012-10-02 07:44

Du kan ju kolla ebay.com, sök efter "dashboard repair kit". Kanske går något av det att använda.
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Daniel

Postby villej » 2012-10-02 10:48

Tack, jag gjorde det men hittade inget av intresse; diverse satser för läderreparation mm. Om det inte går att köpa ny panel-tejp/film till 140-serien bör jag antagligen leta efter en välsorterad affär för plastfilmer.

En till möjlighet är att identifiera en vanligare bilmodell som haft en liknande plastfilm, t.ex. någon gammal amerikanare och se om det finns reservdelar för den. Någon som sett en liknande plastfilm i kupén på någon annan bilmodell?
villej

Postby thobe » 2012-10-02 11:02

Kolla min annons på annonstorget!
Kanske kan vara något?

/Tobbe
thobe

Return to Original