Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Rost vid huvinfästning

Rost vid huvinfästning

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Rost vid huvinfästning

Postby villej » 2012-02-24 13:10

Förra kvällen beväpnade jag mig med en spetsig skruvmejsel och började leta rost i framvagn / frontparti. Snart kunde jag konstatera ett kraftigt rostangrepp runt huvinfästningen på höger såväl vänster sida. Även omkringliggande vertikala ytor på innerskärmen var angripna (dvs den del av innerskärmen som ligger närmast ytterskärmen). Från motorrummet ser allting bra ut och jag lyckades inte slå hål på plåten med mejseln. Det finns alltså bra plåt kvar under den rostiga ytan, men inte länge till.

Vad ska jag göra? Bilen ska rostsaneras enligt konstens alla regler under juli månad men jag är rädd att delar av innerskärmen (i synnerhet huvinfästet) kommer behöva bytas om inget görs innan dess (vill inte svetsa mer än nödvändigt!). Jag funderar på att under helgen göra följande; lyfta bort framhjulen, rengöra de drabbade delarna i på innerskärmen med stålborste och avfettning, måla med någon form av roststopper.

Nu till frågan: Räcker det för att hålla rosten i schack fram tills dess? Om så, vilka medel / färger bör jag använda?

Re: Rost vid huvinfästning

Postby Robban » 2012-02-24 19:54

Eller montera innerskärmar så slipper du skit som åker upp där.
If you are a Buddhist, you go to Tibet.

If you're a motorhead, you go to Bonneville.
Robban

Postby villej » 2012-02-24 23:57

Nu var det frågan om snabba åtgärder då angreppet redan är konstaterat. Då hjälper inte innerskärmar. Har du någon rekommendation på lämplig rost-stoppare, rostkyddsmedel eller dylikt?
villej

Postby Amazon_Sleper » 2012-02-25 01:36

Ska du ha isär bilen sedan? Altså plocka bort skärmar osv? Isf spruta på tex sågkedje olja men bero ju på hur mycke bilen används? för tål ju inte grussprut osv? är ju svårt å komma åt å slipa där uppe då de är trångt. Går ju med krypolja med som finns å köra för rambalkar osv ger en klibbig fin yta den + tjock tectyl brukar bli långvarigt skydd men bero ju på om de är rena grav rosten.

Annars sågkedje olja då de är klibbig å går å tvätta bort med avfettning till sommaren när du fått bort skärmarna :wink:
Volvo Pv 544 -60
Volvo Amazon -67
Volvo 144 -67
Volvo 145 -70
Volvo 245 -90
Amazon_Sleper

Postby Robban » 2012-02-26 17:12

Du behöver inte göra ett skit om du ändå ska riva i juli. Det som har rostat på din bil under dessa 40 år gör inte mer eller mindre på några månader.
Spola rent lite då och då om det saltas mycket där du kör men att det skulle spela någon roll om plåten rostade en millimeter till på dessa månader tar du ändå bort med råge när kapen kommer fram.
If you are a Buddhist, you go to Tibet.

If you're a motorhead, you go to Bonneville.
Robban

Return to Original