Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Ruta går inte ända ner

Ruta går inte ända ner

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Ruta går inte ända ner

Postby NysoO » 2008-06-24 19:47

Tjena tjena, har haft problemet ända sen jag köpte 142an att rutan inte vill gå ända ner på förarsidan. Det är cirka 2-3cm som sticker upp och det är väldigt störigt då man ibland kanske vill hänga ut armen under soliga dagar och liknande.

Men när den sticker upp 2cm så tar det tvärstopp. Går inte röra veven en mm till då det är helt stumt, så det är ju knappast något som har \"fastnat\".

Hur som helst så rev jag bort inredningen på båda sidor och försökte se vad felet var. Jag kollade på det stora kugghjulet som möter vevens kugghjul. Tittar man på det stora kugghjulet så är det som en utskuren \"hake\" i kuggen som kommer upp mot ett stopp, som gör att man inte kan veva längre. Så själva kuggsystemet verkar ju uttnyttjas fullt.

Så var kan problemet ligga? Kan rutan ligga fel i listen eller liknande?

//Jimmy
Volvo 142 -70 | safarigul
Image
NysoO

Postby C Upp » 2008-06-24 22:44

Finns en del \"justeringar\" som går att göra när dörrsidan är av. Har för mig att det sitter 4 skruvar runt dörrveven som håller i \"saxlyften\" för fönstret. Dom hålen tror jag det går att röra skruvarna i för att justera in fönstret. Var några månader sen jag höll på, men jag tycker mig minnas att det är så. Kolla efter och rapportera.
C Upp

Postby bodda » 2008-06-25 16:36

en gissning bara det är inte så att den har hamnat fel i kugget

att rutan går att flytta ner ett eller 2 kugg ?

jag tänkte bara att går det att jystera ner så långt

som 2 3 cm :roll:
144 67års pv62 64 duett66 dodge aspen77 golf 96 monarped 64,flinta,auto 145 express73 ford customline 56
kadett66 67
bodda

Postby NysoO » 2008-06-25 18:05

Jag kan få ner rutan mer än 3 cm. Men när jag har vevat ner helt så är det 2-3cm av rutan som sticker upp UR dörren.

Det där fyra skrvarna som håller fast lyften är det ingen överdriven justeringsförmåga på. Inte tillräckligt för att justera bort 2-3cm hur som helst.

Jag försökte se om det gick att justera kuggen på något sätt. Men det är ju så trångt och mörkt så man ser ju inget. Går det att sätta kuggarna fel?
Volvo 142 -70 | safarigul
Image
NysoO

Return to Original