Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • s-kod??? galvad???

s-kod??? galvad???

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

s-kod??? galvad???

Postby Peter Holbrant » 2011-05-15 19:02

Köpte en 145-70 för några dagar sedan!

Plockade ur inredningen idag för att kika hur mycket av golvet som behövde bytas...
Det var inte så illa som jag befarade en sträng på halvmetern x 10cm vänstersidan ett främre domkraftsfäste baljor bak samt självklart bitar av trösklarna + lite i främre hjulhus....

däremot såg jag något jag reagerade på och det var att det knappt fanns någon färg inv på golvet skrapade loss lite tunna färgflagor vilka börjat lossna lite varstans och plåtrena ytor kom fram det kostiga var att ytorna verkar vara galvade kikade och plåtarna är ej utbytta utan orginal..

kikade på chassiplåten noterade att bilen har en S-kod 5370 vet någon vad denna betyder?? själv misstänker jag att den kan betyda galvad golvplåt..

mvh Peter
Peter Holbrant

Re: s-kod??? galvad???

Postby Amarace » 2011-05-16 00:37

Det är ingen som vet vad den S-koden är, men den finns på många bilar.
Troligen är det M40G låda, det är det som verkar stämma bäst.

Galvat har jag svårt att tro, har aldrig sett det på en 140.
Amarace

Postby Peter Holbrant » 2011-05-16 08:20

kan maila dig ett par bilder Magnus så kan du få bedömma själv konstigt e det i alla fall....
plockade fram några större ytor igår med damsugaren färgen satt ändå inte fast och golvet ska målas efter reparation..

passade på och eftertorkade med vatten i kombination med luftfuktigheten kommer plåten vara missfärgad inom ett par dagar.... åtm om det är vanlig obehandlad kolplåt.

mvh Peter
Peter Holbrant

Postby twincab » 2011-05-16 17:34

Kan det vara "sprut galv"? Prata en hel del med en fd granne i början på 80-talet om Volvo o rost! Låg själv då tidvis under x-antal 140:or o svetsa :evil: Grannen ifråga jobba då på nån experiment avdelning på Volvo, han sa att vissa "special bilar" typ ambulanser fick sprut galv vid nya skarvar. 73-74?? började dom även testa bakluckor i aluminium!!
Tyvärr så har han "plockat ner skylten" så det går inte att fråga mer.
Erik
1444951Y,1451661Y
twincab

Postby Hasse63 » 2011-05-17 14:35

Amazon 69 (min) har galvade trösklar så varför kan inte en 140 vara galvad, att det skulle vara galvi golvplåtarna låter lite konstigt däremot. SÅ upp med bilder här så får vi alla se. Han det inte vara så att nån lagat golvet just med galvplåt?
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Hasse63

Postby Peter Holbrant » 2011-05-17 15:31

Jag ska se vad ja kan göra har tidigare försökt få upp bilder men funkar uselt.... inte särskilt datorvan...
däremot kommer de komma i 140bladet ska tåta ihop en liten artikel om bilen... där jag även tar med detta mystiska golvet!!

golvplåten är orginal väldigt säker på detta däremot näst in till obefintligt färglager vilket lossar i tunna flagor bara man tar på den... med andra ord borde hela insidan åtm täckas in av ett ytrostlager inom några dagar med rådande luftfuktighet... för den delen med tanke på bilen stått utomhus i två år borde ytrosten varit framme för länge sedan!!! något som ej sker/skett..

Däremot bör det ej vara galvat då det inte blev vitt där jag provsvetsade.... ska låta Dan-åke en bekant plåtslagare kolla på plåten och dokumentera med bilder till tidningsartikeln innan jag målar igen golvet...

(självklart kan jag försöka få upp här med!! men som sagt brukar sällan lyckas tror bilderna brukar vara för stora så jag mailar hellre bilder till någon som vet hur i h-xxx-e man får upp bilder på sidan och lyckas på första försöket utan en massa strulande framför datorn...)

har någon lust ta emot bilder och göra detta maila mig på holbrant@hotmail.com

mvh Peter
Peter Holbrant

Postby Peter Holbrant » 2011-05-17 22:14

Bilder mailade till Hasse!!!

mvh Peter
Peter Holbrant

Postby Hasse63 » 2011-05-18 02:28

Fick ett mail :D

Hej Hasse!!!

Bockar och tackar för hjälp och här kommer lite bilder med tillhörande extra beskrivning tog bilder både med och utan blixt bifogar de utan blixt klart bättre kvalite!!

hoppas bilderna kommer fram och håller bra kvalite krympte dem till 1600px tog evighet ladda upp bilderna i orginalkvalite blir de inte bra kan jag maila orginalupplaga...

mvh och tack en gång till...

Peter Holbrant

Image
img_1285= nyförvärvet mest för kul skull!!

Image
mg_1286= golvplåt obs notera lade en svetsloppa och ingen vit ångrand som brukar bli vid svets i galv... notera även ingen grundfärg under butylmattan tog bort en bit i visningssyfte..ps färgen lossar bara man gnuggar på den...

Image
img 1288_ notera färgen bör vara mörkgrön och täckande 90procent av ytan var utan täckande färg när gummimattan togs bort verkar ej ha någon oljad yta utan legat oskyddad under mattan och bilen stått utomhus i 1år..

Image
1290 notera knappt täckande...färg

Image
1291 notera knappt täckande...färg

Image
1292 även här ingen grundfärg och knappt täckande ytlack färgen påminner mer om ljusgrönmet än bilens färg åtm på min 74a är dessa delar täckta med tjockt lager orginalfärg med grundfärg under butylmattor...

Hasse63

Postby Hasse63 » 2011-05-18 02:30

Tycker det ser ut som det är helt vanlig svartplåt som inte rostat...ännu, galvat är det inte. :wink:

Nåt säger mig att: var det inte runt 74-76 Volvo sparade på färg/lack :roll:

Hasse63

Postby Peter Holbrant » 2011-05-18 07:21

Nä sparat på lack har de aldrig gjort däremot 74-77 laborerade de med miljövänliga färger.... fast min e en 70:a

och ja plåten ser ut som vanlig svartplåt med skillnaden att reparationsplåten jag köpte redan hunnit få ytrost medans plåten i bilen ej fått någon rost.... och inte minst var e grundfärgen??? hur skulle missad grundfärg kunna gå igenom kvalitetskontroller??åtm jag tycker det känns konstigt...som sagt att färgen knapp täcker och ändå ej rostat på ca 41år....

men visst lackerare kan missa och kontroller kan missa fast 41år av miljöpåverkan?? inte minst i så fall bör dessa ytor vara ytrostiga innom någon dag för bilen står på grusplan i fuktigt väder.. så det lär jag se då rostjobbet kommer ta åtm 2veckor innan plåten målas igen.

mvh Peter
Peter Holbrant

Postby Hasse63 » 2011-05-18 08:51

Det är skillnad på plåt och plåt, då och nu. Skulle våra entusiastbilar vara byggda i den plåt som ekonomiplåten är tillverkade i så hade vi fått ett helvete att hålla rosten borta.

Har sett detta förut och har ingen vettig förklaring annat än att plåten var inte lika rostbenägen då. :wink:

Hasse63

Postby Peter Holbrant » 2011-05-18 19:33

tja visst e de skillnader i plåt o plåt.... Men visst e de konstigt att bilen ej fått någon grundfärg inv vore ändå kul om någon med samma specialkod se om sin bil också har missat grundfärgen...

för visserligen sitter färgen löst och jag får lite jobb med stålborste innan jag kan grundfärga igen fast färgen har onekligen suttit 40år utan grundfärg men udda att inte de som karosserikittade eller de som monterade asfaltsmattorna eller han som topplackerade bilen såg att bilen ej fått sig någon grundfärg... innan bilen lämnade fabriken... fast hoppas få hunnit grundfärgat golvet innan helgen så jag kan börja med den klart tråkigare bakdelen där 90% av bilens rost är lokaliserad i fd baljor skärmkanter hjulhus...

fast vi ska hinna med ett besök till tjolöholm åxå så det blir inte bara svetsande i helgen tur de för mina kinder börjar påminna om en påskkärrings...

mvh Peter
Peter Holbrant

Postby Amarace » 2011-05-18 20:39

Som sagt så är den koden sannolikt just M40G (även om den ju kan vara bytt på många bilar nu).

Jag har haft den på ett flertal bilar, bland annat 144 -70 jag har nu, den är precis som vanligt på golvet (aldrig rostlagad i golvet), 164:an jag sålde ifjol hade den också, inget konstigt där heller på golvet, färg som vanligt, även en orörd 69:a jag hade för en par år sedan hade den koden, vanligt golv även där.
Sen om det inte var grundfärg vet jag inte, men osannolikt om det inte vore det.

Sen doppades väl bilarna i bad redan då, så att det skulle vara missat med grundfärg på golvet är ju konstigt. Är det inte så att det är skrapat/slipat/blästrat nån gång, och sedan omlackat utan grundfärg? Den är ju inte helt orörd sedan innan, så man vet ju aldrig?
Amarace

Postby jonte » 2011-05-18 22:05

sådär såg min 72a ut också när jag tog ut mattan,färgen flagnade på en del ställen
och de var tunnt,har sett de på många bilar,även icke volvo :)
volvo 144a 72 sommar bilen
volvo amazon 67a,sommar,bruksbil
volvo s40 2,0t-04 bruks

jonas suppleant
140 klubben
jonte

Postby Peter Holbrant » 2011-05-18 22:22

nä självklart vet man inte vad som skett under tiden men blästrad då borde inte plåten vara slät å snacka om seriöst gjort då butylgummimattorna i så fall skulle bytts ut helt och hållet har tagit bort någon bit ur varje frisk matta hittar ingen grundfärg under någon så det får man i så fall kalla ett seriöst jobb där man i nästa ögonblick i stället är löjligt oseriös och limmar fast mattor utan grundfärg och dessutom inte ens lägger en täckande topplack..... men det klart allt e möjligt döm själva...
Peter Holbrant

Postby skanke » 2011-05-19 22:22

Tycker det ser ut som det brukar göra. Har haft några 140:or genom åren och det där med att färgen flagnar under golvmattorna har jag sett på ett par bilar.

Redan på den tiden doppades karosserna i fosfateringsbad innan lackering. Övriga färglager lades med spruta, men man sprutade inte så noga inne i bilarna ett snabbt varv med sprutan bara. Takten var i början 28 eller 32 bilar per timme. Varje kaross lackades av en grupp på 2 till 3 personer beroende på takt. Vid 28takt stod det en lackerare på varsin sida, och vid 32takt var 3 personer asymetriskt utplacerade. Ibland om man låg efter i produktion så hände det att man körde bandet i 32takt trots att man bara hade 2st lackerare per station och då var det bråttom och man kunde inte lägga så mycket tid på varje bil. Då blev inte kvaliteten så bra heller. En del missar slank ju igenom kvalitetskontrollen också.

Sedan är det ju inte säkert att karosserna rengjordes så noga invändigt innan lacken sprutades på så lacken kan ju ha fått dålig vidhäftning på golvplåtarna.
skanke

Postby fretchi » 2011-05-20 00:28

Då har vi ju svaret på vår fråga där också. Doppas bilarna i fosforsyra så bildas ju ett skikt järnfosfat på stålet. Som är mycket mindre rostbenäget än obehandlad plåt.
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Postby Peter Holbrant » 2011-05-20 19:51

japp så med andra ord syra i stället för grundfärg vilket för övrigt verkar funkat bra och en bil med m40g-låda....

arbetet artar sig bra i övrigt inv kupeutrymme färdigsvetsat och efter kaffet åker framskärmarna av för att börja repara främre hjulhus.... sakta men säkert framåt i alla fall....

lite kul att 145an överlevt skrotdöden... då den enligt regpappren haft 3olika ägare sedan 08-08 men senast den var besiktad var 1996 så med körförbud i 14år har den vandrat mellan minst 3ägare troligen fler (jag e nr 17) ska bli kul forska om bilens historia när jag bara fått den besiktningsgodkänd...

mvh Peter
Peter Holbrant

Return to Original