Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Säkra lyftpunkter

Säkra lyftpunkter

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Säkra lyftpunkter

Postby bosseboi » 2014-06-30 18:46

Kanske är detta självklart för vissa men inte för mig. Var lyfter jag lättast bilen, om jag vill få upp den på pallbockar, vilken ordning lyfter man om man vill ha pallbockar på alla 4 hörn ?
bosseboi

Re: Säkra lyftpunkter

Postby Rosen » 2014-06-30 22:53

Hej
Det beror på varför du vill lyfta bilen. Dvs vad du behöver komma åt.
Om bilen är rostmurken i bärande delar påverkar också detta mycket.
Men är bilen frisk och det är hjul, underrede du vill komma åt hade jag gjort enligt följande.
Garagedomkraft (gärna med gummimellanlägg) under bakaxelhuset. Sätt sedan pallbockarna mot bakaxeln ute bredvid bärarmsinfästningarna.
Sedan mha garagedomkraften lyfta mitt under framvagnsbalken. Sätt pallbockarna vid tex. undre bärarmarna, fjäderfästet.

Mycket viktigt att alla pallbockarna står stabilt och inte har några snedkrafter. Kan ju lätt bli så då bilen flyttar sig när du sänker ned den mot bockarna.
Säkerheten Främst!
Rosen

Postby bosseboi » 2014-07-01 22:41

Rosen wrote:Hej
Det beror på varför du vill lyfta bilen. Dvs vad du behöver komma åt.
Om bilen är rostmurken i bärande delar påverkar också detta mycket.
Men är bilen frisk och det är hjul, underrede du vill komma åt hade jag gjort enligt följande.
Garagedomkraft (gärna med gummimellanlägg) under bakaxelhuset. Sätt sedan pallbockarna mot bakaxeln ute bredvid bärarmsinfästningarna.
Sedan mha garagedomkraften lyfta mitt under framvagnsbalken. Sätt pallbockarna vid tex. undre bärarmarna, fjäderfästet.

Mycket viktigt att alla pallbockarna står stabilt och inte har några snedkrafter. Kan ju lätt bli så då bilen flyttar sig när du sänker ned den mot bockarna.
Säkerheten Främst!

Okej, det var avgassystemet jag ville komma åt då det hänger lågt. För försöka lista ut hitta på vart dessa delar sitter och hur dom ser ut då nu på semestern :D inte alltid lätt som nybörjare att veta vad alla detaljer kallas :D Nu har jag en grund iaf så det ska nog gå ann!

Ja jag är också väldigt mån om säkerheten när det gäller detta. Man har ju inte mycket att säga till om om det skulle rasa :/
bosseboi

Postby ANNA » 2014-07-01 23:47

Om du inte lyft bilen innan kan det vara bra att ha med en kompis, dels så kan ni lista ut ihop var pallbockarna ska stå och dels så får ni bättre koll runt om ifall någon av dem vill tippa eller ställa sig snett. Det är ett jäkla kludd att hålla på och gå runt å kolla hela tiden.
I Think and Wonder, Wonder and Think...
ANNA

Postby bosseboi » 2014-07-07 15:07

Ska se om någon kan hjälpa mig. Dock känner jag ingen som kan något om bilar här eftersom jag nyss flyttat långt hemifrån :p Men finns säkert nån som kan vara med och kolla så inget viker sig iaf.

Tänkte på om man ska ställa pallbockar bak bara, måste man ha sånna här stopp framför bilen då så den inte rullar eller finns det någon annan lösning ?

Tacksam för all hjälp :)
bosseboi

Postby ANNA » 2014-07-07 23:13

Du menar kilar? man kan kicka in en rejäl träbit istället, om man inte har några kilar.

Personen som hjälper dej måste inte kunna någonting om bilar, bara fatta enkla kommandon typ "kan du flytta den vänstra lite, lite framåt", "Vinkla upp den högra så att den inte välter" osv.
I Think and Wonder, Wonder and Think...
ANNA

Postby skanke » 2014-07-13 23:39

Står bilen plant så behöver du inga klossar framför hjulen. Det är alltid att rekommendera att bilen står på plant underlag när man skall palla upp den. Lutar det däremot litegrann så kan det vara bra att lägga något lämpligt under framhjulen om du skall lyfta upp bakvagnen så att den inte börjar rulla när du lyfterupp bakhjulen. Det behöver inte vara några märkvärdiga saker, utan det går bra med brädbitar eller liknande.
skanke

Postby bosseboi » 2014-10-10 13:58

Det gick ju bra sist, men nu vill jag ha upp den OCH ta bort bakaxeln. Därmed kan jag inte lyfta där längre. var bör jag lyfta istället då ?

För övrigt såg jag någon på mantorp som lyft upp bilen och staplat 2-3 plåtfälgar/däck under motorbalken samt 2-3 längst ut i båda ändarna på bakaxeln såg det ut som. Såg stabilare ut i mina ögon iaf. Kan det vara något att prova i framtiden? för däck/fälg finns det överflöde av och livet är man rädd om! :)
bosseboi

Postby Tony » 2014-10-10 22:30

Jo, du kan ju fortfarande lyfta upp bilen i bakaxeln. Sätt sedan pallbockarna under domkraftsfästena istället.

Jag brukar använda hjul som extra säkerhet när jag skruvar utomhus, det fungerar givetvis bra. Jag har en 240 utan bakaxel som stått upp-pallad med hjul i flera år. Det är stabilt och bra.
142GL -73, 142GL -74, Opel Omega 3000 -88
Tony

Return to Original