Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Solid lack / bas med klarlack???

Solid lack / bas med klarlack???

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Solid lack / bas med klarlack???

Postby thobe » 2007-09-10 16:55

Ska lacka om bilen fk 104. Lackeraren säger att det är mkt sämre lacker än för några år sedan, numer vattenbaserade. Han kan tydligen inte få tag på en 2komp färg i solid 104 från sin lev utan kommer köra en vattenbaserad bas med kulören och därefter en klarlack med lösningsmedel i.

Nån som vet eller har synpunkter på hur slutresultatet kan bli?

En solid gammal hederlig lack gick ju att rubba upp efter år av misskötsel med repor och div. Nu blir det ju klarlack som man inte vill polera alltför mkt i onödan.

Skulle ju helst se att bilenfick samma typ av lack som den hade men detta kanske blir bättre och mer varaktigt............
thobe

Postby deluxe » 2007-09-10 21:12

Det stämmer, går inte att få tag på solid ,lösningsmedelsbaserad färg längre, Om man inte känner nån som lackerar lastbilar eller nybilar. Lastbilssidan och industrilack har fortfarande dispans.

Men jag har provat lacka på min bil med båda delar. Och faktum e att den vattenbaserade basen var närmare originalkulkören än vad den solida lösningsmedelsfärgen var.. :?

Och du lär inte se någon skillnad när jobbet är klart.

Klarlack är precis likadan som vanlig solid lack, skillnaden är att det inte är något pigment i klarlacken, därför måste man lägga en bas.
Volvo 145 deLuxe 71:a (finbilen),
Volvo Duett-Roadster (nyaste projektet) i full gång.

Plötsligt börjar ja tycka att mina stötfångare ser löjligt små ut.. suget efter att byta mot en -74:a börjar bli stort nu...

Image]
deluxe

Postby deluxe » 2007-09-10 21:18

Färgkod 104 är ju turkos!!!

Har du åxo en Turkos 140:a?

:D :D :D

Rock n roll :D

Respect broder.

Plötsligt börjar ja tycka att mina stötfångare ser löjligt små ut.. suget efter att byta mot en -74:a börjar bli stort nu...

Image]
deluxe

Postby thobe » 2007-09-10 21:28

Jajjamen

142 sport -71 med rattaut och original taklucka, turkos.

Förhoppninsvis kommer den ut till i vår!
thobe

Postby Johan Kjerstad » 2007-09-11 08:53

Från fabrik var väl 140-serien lackade med syntetlack och det har ju inte gått att få tag på de senaste 20åren eller så. Så det blev inte helt rätt med de senast existernade lösnmedelbaserade lacksystemen heller.

En av fördelarna med de lösningsmedelsbaserade lackerna var att de kunde lagras längre. Dvs om man lackade en bil så kunde man spara en skvätt färg för senare ev bättringsjobb. De vattenbaserde lackerna är mer av en färskvara och går inte att spara på burk speciellt länge, och eftersom lackleverantörerna byter lacksystem typ vart annat år så blir det garanterat nyans och struktur skillnader om man måste lacka om en skärm efter några år.

Sedan fyller de nya lacksystemen inte lika bra som de gamla lösnmedelbaserade vilket ställer lite större krav på underarbetet. Men det brukar de flesta proffesionella lackerare känna till. En del lackare gick ju över till vattenbas för flera år sedan. Så man bör kanske anlita någon som kört med det ett tag så att dom har rätt erfarenhet, snarare än att gå till någon son precis har börjat med vattenbas.

Polering och vaxning av klarlack är inget stort problem, bara man har rätt grejjer. Tog själv bort en rinning i motorrummet på min bil genom slipning och polering och det blev bra. Bara det ligger tillräckligt tjockt med klarlack på karossen så är det bara att polera.
Johan Kjerstad

Postby deluxe » 2007-09-11 17:30

142 sport -71 med rattaut och original taklucka! och dessutom Turkos!

Sicket klipp. Du måste lägga upp lite bilder på pärlan.

Ja har länge drömt om en 140:a med rattautomat, men frugan tycker redan att jag har för många bilar. :roll:

Jag hade tänkt o göra mig av med min gula 145:a och min BMW nu i höst så då får ja plats me minst en bil till här på gården igen :D

Rattautomat e fan kungligt :D

Image]
deluxe

Lösningsbaserad billack...

Postby bebi » 2007-09-23 08:58

Hello..

Om du vill ha den gamla sortens färg, kolla med Siverts i Karlskrona. Vet att dom har ett lager med Duponts centari 500 och lastbilslacken c700. Just köpt en spray o penselflaska med Volvo 99.

Deras telefonnummer är 0455369696.

Lycka till....
bebi

Postby 142rallye » 2007-09-30 10:48

precis som du säger så har siverts i karlskrona :wink: finns även på runes i emmaboda..
142rallye

Return to Original