Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Spänningsregulator instrumenthuset

Spänningsregulator instrumenthuset

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Spänningsregulator instrumenthuset

Inläggav Björnström » 2010-09-19 20:35

Hej

Har ett mycket skumt elfel i min 70s 145a jag tänkte koppla i mitt GT instrument - Det med 4 mätare. Men när jag gör det ock drar på tändningen så bränner den sönder kretskortet vid BRAKE lampan.. Och när jag mäter på "chassit" på instrumentet så får jag +12v där och så ska det ju inte vara...

Har använt instrumentet för ca 3 år sen och då funka det perfekt men jag tänkte hur vet jag om spänningsregulatorn är hel?

Man borde vel kunna ohm mäta den eller nått? Kan nämna att tempmätaren funkar som den ska men bränslemätarn går i botten..

Hoppas att nån har några idéer för jag fattar verkligen inte vad som kan vara fel.. Värt att nämna är att orginalinstrumentet är helt dött dvs varken temp eller bränslemätarna fungerar..

/Oskar
Björnström

Re: Spänningsregulator instrumenthuset

Inläggav Amarace » 2010-09-19 21:14

Spänningsregulatorn fungerar om tempmätaren fungerar som den ska, att bränslemätaren är död är nog på grund av givaren.

Men du mäter utgången på regulatorn, ska vara runt 10V där om jag inte minns fel.

För att hitta fel så får du ta o kolla alla kretsar, nånstans är det fel.
Amarace

Inläggav Björnström » 2010-09-22 16:24

Jag har mätt ohm på tankgivaren och där har jag 27ohm så den borde ju fungera? Men nu till saken varför har jag + 12v på chassit på mitt gt instrument? Det måste ju vara spänningsregulatorn som är boven i dramat för om jag plockar bort den så har jag inte +12v på chassit nå mer..

Jag tog lös spänningsregulatorn och mätte och fick då ungefär 5v så den borde ju fungera. Men jag funderar på om den ändå har gått sönder att den släpper igenom +12v direkt till jorden..

Kan det vara fel i bilen som orsakar det här? Har svårt att tro att mitt gt instrument gått sönder av att stå inomhus på hyllan i 4år?

/Oskar
Björnström

Inläggav bodda » 2010-09-22 18:52

jag tror du skickar in ström på en jordanslutning eftersom du
skrev om två ställen så du har nog trasslat ihop ett par kablar :(
144 67års pv62 64 duett66 dodge aspen77 golf 96 monarped 64,flinta,auto 145 express73 ford customline 56
kadett66 67
bodda

Inläggav Björnström » 2010-09-23 18:55

Jag har mätt på anslutningarna och det är bara på 2 ställen som jag får 12v från kabel härvan varav en är till instrumentbelysningen.. kabelhärvan är fortfarande helt orginal i bilen så kan inte var den som spökar..
Björnström

Återgå till Original