Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Spindelproblem

Spindelproblem

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Spindelproblem

Postby RH » 2007-10-05 22:04

Jag ska byta spindel och har problem:

1. Jag får inte bort styrstaget från styrarmen. Jag har skruvat loss muttern så överkanten är i höjd med bultens överkant och sedan har jag bankat på bult/mutter för att få det att släppa men det sitter som berget.

2. Efter att jag skruvat loss muttrarna till spindellederna en bit så började bulten rotera med. (Både övre och undre spindelled.) Innebär det att lederna havererat eller är det något jag inte fattat?

3. Det verkar som om det behövs en insexnyckel i dimension någonstans mellan 4 och 5 mm till skruvarna som håller bromsskölden. Ska det vara 4½ mm eller är det någon udda tumdimension. För övrigt har jag inte hittat nån nyckel mellan 4 och 5 mm, men det kanske finns i en välsorterad järnaffär?

Allt detta bara för att jag lyckades sabba gängan när jag skulle ha loss bromsoket...det slutar väl med att jag bytt hela framvagnen!
RH

Skruv.

Postby tjolle62 » 2007-10-05 23:38

Dimensionen på insexen är en 3/16 '' finns lite överallt styckvis eller satser,

Kulbultar som suttit 15-35 år sitter för det mesta som satan och sällan ger sig frivilligt.

Om tappen roterar och ändå skall bytas antingen håll fast den med liten rörtång eller gör processen kort och kapa den med rondell om du fått bort muttern men inte ur själva tappen så sätt den i spänn och slå sedan på

själva armen ( ringen ) så släpper den

// tjolle62
tjolle62

Postby RH » 2007-10-07 20:09

Nu är spindeln borttagen och ny ditsatt. Jag hittade en avdragare på Biltema och insexnycklar i tumdimensioner på Clas Ohlsson. Dom roterande tapparna fixades genom att klämma ihop spindel+led med en tving.

(Nu kan jag snart börja med det jag skulle göra från början...)
RH

Re:

Postby parbring » 2008-04-22 20:37

RH wrote: Dom roterande tapparna fixades genom att klämma ihop spindel+led med en tving.

Jag har själv just kommit fram till detta kapitel, men jag vill egentligen inte byta spindelled, utan bara lossa spindeln för att plocka ur fjädern för att byta fjäder + stötdämpare.

Lyckades du RH att fixera spindelleden på något sätt utan att skada den?

Eller någon annan som har tips?
- - -
parbring

Postby Hasse63 » 2008-04-22 20:46

Jag brukar ta garagedomkraften och sätta den under styrleden och pumpa upp lite innan jag börjar lossa muttern. Det funkar även då den börjar snurra, fast då brukar jag dra år den igen först och sen skruva lös.

För att få lös styrleden så räker det med 2-3 hårda och välplaserade slag på spindeln så är den lös...men passa damasken om styrleden ska återmonteras.
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Hasse63

Postby parbring » 2008-04-22 21:06

Tja, Hasse, nu var det ju övre spindelleden och inte styrleden jag hade problem med... :roll:
- - -
parbring

Postby Amarace » 2008-04-22 21:19

Parbring, sätt något i lämplig längd mellan övre bärarm och hjulhus och spänn sedan med domkraft på undre bärarmen så brukar det gå.

Annars brukar Polygrip modell stor gå att klämma fast spindeln mot kulbulten samtidigt som man skruvar. Har då aldrig haft nån som inte gått att få loss på endera sättet.

Eller stor tving att skruva ihop övre o undre bärarm med varandra.

Edit, sedan för att få loss kulbulten från spindeln brukar några slag med hammare mot spindeln räcka, med mothåll ännu bättre.
Amarace

Postby parbring » 2008-04-24 19:12

Hmmm, det här går ju inte så bra... :evil:

Jag har ju alltså lossat spindelleden nästan helt, men vill skruva tillbaka den igen. Provade sätta en rejält hammare mellan övre bärarmen och hjulhuset och sedan lyfta under undre bärarmen, men likt förbaskat så snurrar bara kulan runt, så att det inte går att dra åt muttern igen.

Tips?
- - -
parbring

Re:

Postby Amarace » 2008-04-24 20:20

parbring wrote:Hmmm, det här går ju inte så bra... :evil:

Jag har ju alltså lossat spindelleden nästan helt, men vill skruva tillbaka den igen. Provade sätta en rejält hammare mellan övre bärarmen och hjulhuset och sedan lyfta under undre bärarmen, men likt förbaskat så snurrar bara kulan runt, så att det inte går att dra åt muttern igen.

Tips?

När du sätter i spänn, slå till ordentligt så kulbulten sätter ordentligt innan du börjar skruva.

Får du loss muttern så du kan sära eller? Isåfall, slipa med fin smärjelduk i både hålet i spindeln och kulbulten och rengör sedan med aceton el liknande som är högrenande (slipa inte i axelled). Får du inte loss muttern, prova att hälla lite aceton emellan, men ha ett papper emellan så det inte åker in i kulbulten.

Andra trix är att om du kan lossa muttern iaf en del, prova att göra ett jack i en plåtbit som du kan trycka fast som mellanlägg mellan mutter och spindel så att det drar fast, får du loss muttern så kan du sätta brickor såpass mycket så muttern drar och du kan dra fast kulbulten, sedan ta bort mutter och brickor och försöka dra fast mutten igen.

Och om du får loss muttern nästan helt, men inte sista biten borde du kunna få emellan en liten polygrip för att hålla fast kulbulten när du lossar muttern.

Och naturligtvis, får du loss muttern, rengör och försök fila till gängorna så dom är fina.
Amarace

Snurrande spindlar

Postby tjolle62 » 2008-04-25 02:37

Ett gammalt knep som jag brukar ta till när dom små krånglar är att

stryka på diamant eller ventilslip pasta på spindeln och sedan klämma fast den och sedan brukar det gå fint att dra åt muttern.
tjolle62

Postby Christian L » 2008-04-25 09:50

Jag brukar dra fast spindelbulten med en mutter utan låsning, den löper mkt lättare på gängorna, och när spindeln sitter så byter jag mutter. Brukar funka.

//Chrille
Volvo 144 Sport Automatic 1967
Christian L

Return to Original