Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Springo mellan dörrar o kaross!!

Springo mellan dörrar o kaross!!

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Springo mellan dörrar o kaross!!

Postby thobe » 2007-07-21 00:52

Nån som kan ge mig ungefärliga mått i mm från dörr bakkant till bakskärm (glipan) samt från fönsterbåge till b-stolpe på en 142 upp t -72??? Från en orörd bil, för att jämföra med fabriksmontering.

Håller på att montera dörrar , utan fronten, och blir smått frustrerad på allt som ska stämma...............
thobe

Postby nordic man » 2007-08-17 11:52

på min -73 är det 3mm till b-stolpen o 5 mm till bakskärmen

bilen är en fin orginalare så måtten är nog de rätta 8)
142-73 orginalarn

142-73 busbilen

jeep grand cherokee-00

945 ltt-95

Cadillac deville-73
nordic man

Postby Johan Kjerstad » 2007-08-17 14:06

Det där är halvknepigt att få till speciellt om man använder nya delar eller delar från andra bilar. Man kan i princip justera ihjälsig och ändå blir det inte perfekt.

En lärdom som jag dragit är att listerna bör sitta på dörrar och skärmar när man justerar in alltihop. Det är faktiskt mer störande att listerna mellan dörrar och skärmar inte stämmer jämfört med om dörrspringorna inte är riktigt 100%.

Själv justerade jag in dörrar osv utan listerna, visst dörrspringorna blev bra men när jag monterade listerna så blev det inte så där perfekt som jag skulle vilja ha det.

Men man lär sig alltid någonting......
Johan Kjerstad

Return to Original