Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Täckbrickan för radiouttaget, hur sitter den fast?

Täckbrickan för radiouttaget, hur sitter den fast?

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Täckbrickan för radiouttaget, hur sitter den fast?

Postby Amarace » 2008-09-01 05:26

Som rubriken.

Har en lös sådan täckbricka, men finns ju inget sätt att fästa den? Satt den så man gatt bryta loss den? Så om man vill sätta dit den igen måste man ha dubbelhäftande tejp el liknande?

Har aldrig haft en 140 där brickan suttit fast så jag har aldrig vetat hur den sitter.
Amarace

Postby Amarace » 2008-09-01 06:35

Kan svara åt mig själv :)

Som jag förstått det enligt en tillbehörskatalog så finns det två slags täckbrickor, ena som sitter sen start och är slät och måste \"brytas\" loss, och en bricka för eftermontage med en liten stödkant pressat ytterst. Och man återmonterar brickorna med dubbelhäftande tejp.

Har jag då förstått det rätt?
Amarace

Postby Gunnar S » 2008-09-01 12:59

Ja, det var alldeles rätt, fast hade man en gång brutit upp radiohålet så kunde man inte montera tillbaka plåtbiten.

Panelen var förberedd för radio genom att den var \"stansad\" så att man kunde knacka bort urtaget och montera radion. Jag har sett flera varianter på temat täckbricka. Dels den självhäftande som du beskriver men också en typ som består av täckplåt plus ett plåtbleck som skruvas fast från baksidan, på två gängstumpar i täckplåten.

Jag köpte en hel originalplåt till instrumentbrädan, alltså från instrumenthuset och högerut. På så sätt kan jag återställa brädan till ursprungsskick och ev. gömma stereon på annan plats i kupén.

En sån utbytesplåt borde nån sätta i gång och tillverka. 1,2 mm aluminium med svart folie på. Originalskick, dvs obruten stansning för radion. Kanske något för 140 klubben?
Medlem nr: 624
Gunnar S

Return to Original