Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Tändningen fungerar inte efter att jag bytte kam och topp

Tändningen fungerar inte efter att jag bytte kam och topp

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Tändningen fungerar inte efter att jag bytte kam och topp

Inläggav bjoernsson » 2010-06-04 13:09

Jag har då bytt kam och topp på min 142 -72 med b20 motor. Nu vill den inte starta. Jag har känt på tändkablarna då vi försökt starta bilen, jag kände ingenting visst borde Jag fått en stött? allt fungerade ju innan va kan jag ha gjort som orsakat detta.
bjoernsson

Re: Tändningen fungerar inte efter att jag bytte kam och topp

Inläggav Amarace » 2010-06-04 14:15

Sitter alla kablar där dom ska? Lågströmskabeln från 1 på tändspolen till anslutningen för kondensator(och brytare) på fördelaren? TÄndkabeln mellan Fördelare och tändspole sitter där? Rotorn sitter som den ska och stiftet i fördelaren som ligger mot rotorn är där?
Amarace

Inläggav bjoernsson » 2010-06-04 14:28

Ja sladd mellan tändspole och kondensatorn är där, tändkabeln mellan fördelarlocket och tenspolen sitter där. roton på plats. stiftet i fördelar locket är där men lite sne slitet.

kan man kolla om det går ström mellan spolen och fördelar locket? de vanliga tändkablarna kan man ju käna på. kan man det på denna med?
bjoernsson

Inläggav Hasse63 » 2010-06-04 15:44

Om du bytt kam så har du lyft upp fördelaraxeln/drevet under fördelaren. Hamnar inte det på sin rätta plats utan helt fel så startar den aldrig! Nolla motorn och vrid fördelaraxeln/drevet. Även kamdreven måste sitta rätt.

Allt finns beskrivet i verkstadshandboken och länk till sådan finns i min länk nedan :wink:
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Användarvisningsbild
Hasse63

Inläggav bjoernsson » 2010-06-04 17:09

Jag tänkte inte på fördelardrevet när jag satte i kammen, men jag har ställt det rätt på efterhand, alltså när motorn var nollad satte jag i fördelar drevet så att rotorn pekade rätt... ångest om jag måste plocka ner allt igen.... men problemet nu var ju att jag inte får någon gnista. kan det ha och göra med hur fördelardrevet sitter?
bjoernsson

Inläggav Amarace » 2010-06-04 19:31

Nä, det har inget alls med gnistan att göra, och så länge du kan ställa tändningen rätt har det ingen betydelse heller, men är ju bra o ha det rätt från början ändå.

Har du spänning till tändspolen (15)? Och finns det även spänning från tändspolen (1)?

Öppnar brytarna som dom ska och har du putsat kontaktytorna?
Amarace

Inläggav Stacy » 2010-06-05 10:10

Snurra på säkringen! Det hade jag problem med förut...
Stacy

Inläggav CarfreakRacing » 2010-06-05 18:50

Troligast är att brytarspetsen har fel avstånd alt. kondingen som är trasig. Hade samma problem som dig! Både brytarspets och kondning var helt slut!
CarfreakRacing

Inläggav Anton » 2010-06-05 19:25

Jag skulle tippa på att brytarspetsarna. Jag har flera gånger varit med om att splitternya spetsar inte gett gnista. Det har varit nån slags skyddslack(?) på själva kontaktytorna. Jag slipade lite med 1200korns slippapper och sedan fungerade det.
\"Gammal kärlek rostar aldrig\", Men hur mycket jag än älskar min gamla Volvo så rostar hon!

Volvo 1442541U, Mörkblå - Blivande 144GT
Användarvisningsbild
Anton

Inläggav bjoernsson » 2010-06-07 19:04

nu har jag kollat på brytarna och de gnistrar på bra, men det är ju inga stora gnistor... va drar man för slutsats på det? att brytare är ok. vet dock inte om de är i normal storlek, har för dlite erfarenhet.. funderara på att byta fördelarlock.

hur fungerar tändningen egentligen? va gör den tjocka tändkabeln och va gör den lilla tändkabeln som man drar till kondensatorn?
bjoernsson

Inläggav bjoernsson » 2010-06-08 22:53

okej nu har jag fått gnistor från tändstiften, men bilen startar inte ändå, hostar inte enns! kollade bensinslangen till förgasaren och där fanns det bensin. Tändningen står på 10 till höger av noll, från kylen sett.

Va kan det vara för fel?

Fel inställt ventilspel? ventilspelet är inställt 0.40 mm på alla. och jag gjorde så att när ettans stötstänger var lika höga ställde jag fyrans ventiler. när tvåans stänger väger ställde jag treans osv...

Kan toppen va kass? dåliga ventiler?

har en vassare kam i men en orginal förgasare kan de strula
bjoernsson

Inläggav CarfreakRacing » 2010-06-09 08:41

bjornsson skrev:okej nu har jag fått gnistor från tändstiften, men bilen startar inte ändå, hostar inte enns! kollade bensinslangen till förgasaren och där fanns det bensin. Tändningen står på 10 till höger av noll, från kylen sett.

Va kan det vara för fel?

Fel inställt ventilspel? ventilspelet är inställt 0.40 mm på alla. och jag gjorde så att när ettans stötstänger var lika höga ställde jag fyrans ventiler. när tvåans stänger väger ställde jag treans osv...

Kan toppen va kass? dåliga ventiler?

har en vassare kam i men en orginal förgasare kan de strula

Gör såhär att du försöker starta men rör inte gasen och använd inte choke.. låt den mala en stund på startmotorn. Hade samma problem på min när den var kall. Prova även att vrida en aning på fördelaren, ev. låt en polare stå och vrida samtidigt som du drar runt på starten!
CarfreakRacing

Inläggav bjoernsson » 2010-06-09 10:05

okej tack!

men nu har jag kommit på felet! tändningen var 180 grader fel ställd... antagligen ett klassiskt fel :) . men den går inte riktigt som den ska, jag står med gasen i bott, men den varvar inte... sen om jag släpper gasen så dör den. man måste alltså ge rejält med gas för att den ska hållas vid liv... kanske är något fel med förgasaren... det händer typ ingenting när man skiftar mellan hel och halv gas...

Jag har stått och gasat för hand på förgasaren för att veta om leden fungerar och det gör den..

Eller är förgasaren för klen... har ändå en ganska vass kam i men bara orginal förgasare.. (en elleman jackobsen kam)
bjoernsson

Inläggav Amarace » 2010-06-09 10:21

Står brytarna verkligen OK? Det där är klassiskt symptom på brytares om öppnar på tok för mycket (och även för lite).

Annars är det ju bränsletillförseln som är fel, eller Membranet om det är en Stromberg du har.
Om du kollar på vakumkolven, rör den sig uppåt när du gasar?
Amarace

Inläggav bjoernsson » 2010-06-09 12:24

ja har en stromberger. Ja kolven gick upp någon cm, motorn gick stabilare utan luftburk än med, den kunde stå på tomgången nu...

det kom ganska mycket bensin ur luftintaget på förgasaren, och luftburken verkar vara ganska fuktig (av bensin) inne i sig. kan det vara något?

Membranet ser helt ut...
bjoernsson

Inläggav Amarace » 2010-06-09 13:27

Då får den ju alldeles för mycket bensin, är choken helt stängd?
Flottörventilen kan ha hängt sig eller vara otät så den flödar över också.
Amarace

Inläggav bjoernsson » 2010-06-09 13:59

okej. choken hade inte hängt sig.. måste man plocka isär förgasaren och rengöra den då.
bjoernsson

Inläggav CarfreakRacing » 2010-06-09 14:08

bjornsson skrev:okej. choken hade inte hängt sig.. måste man plocka isär förgasaren och rengöra den då.

Har bilen fungerat som den ska innan med samma förgasare osv ?
Börja med att kontrollera flottören så den inte läcker in bensin samt kolla flottörhöjden.
CarfreakRacing

Inläggav bjoernsson » 2010-06-09 14:36

ja den fungerade för två veckor sedan... jag har bara monterat av den när jag bytte kamaxel. och sen kollade jag membranet men inget mer.

Det kanske är något annat som strular..
bjoernsson

Inläggav fretchi » 2010-06-09 17:08

När du kollade membranet. Monterade du det då tillbaka med kolven i rätt riktning?
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Nästa

Återgå till Original