Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Tändningen fungerar inte efter att jag bytte kam och topp

Tändningen fungerar inte efter att jag bytte kam och topp

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Re: Tändningen fungerar inte efter att jag bytte kam och topp

Postby bjoernsson » 2010-06-09 21:27

ja har kollat den nu... man kan ju bara sätta den på ett sätt om man ser till membranet...
bjoernsson

Postby CarfreakRacing » 2010-06-09 23:25

bjornsson wrote:ja har kollat den nu... man kan ju bara sätta den på ett sätt om man ser till membranet...

har du kollat efter insugs läckage? Vad händer om du häller en skvätt bensin i förgasaren och försöker starta?
CarfreakRacing

Postby bjoernsson » 2010-06-10 13:05

nu har jag haft isär flotörhuset på förgasaren, och det verkar ok. flotörsventilen gick bra, den kändes lös men det kanske den sak vara... flotörerna trycker ju ite så hört.

motorn gick likadant efteråt iallafall... kan det vara något annat än förgasaren? bytte ju topp med, lite portad och lite planad.

Kanske skulle kolla membranet igen med förstoringsglas.
bjoernsson

Postby Amarace » 2010-06-10 13:25

Om det nu var bensin i luftburken och i loppet på förgasaren har du ju nåt fel där.

Flottörnivån är ok? Har du testat att vända upp o ner på förgasaren och då blåsa in genom inloppet för bränsleslangen för att kolla att flottörventilen håller tätt? När man blåser då ska det vara helt tätt, när man sedan vänder den normalt igen ska det gå lätt att blåsa.

Membranet ska du byta, det kan vara nåt litet hål/spricka som du aldrig ser, men som kan påverka ändå. Jag brukar byta för säkerhets skull om jag har minsta misstanke om att det kan vara nåt fel.
Amarace

Postby bjoernsson » 2010-06-10 14:07

ja startar jag utan luftburk ser man hur bensinen sprutar ut ur luftintaget.

har nu testat flottörventilen och den var tät...

får nog ta och byta membranet det var ju ändå det jag pillade på innan... pillade en del på nålen med, den går att dra ut en bit men fjädrar direkt tillbaka, det är normalt va??

den skruven som sitter in i kolven vid nålen fattar jag inte va den är till för?? den borde ju va till nålen tycker jag men det hände inget när jag skruvade loss den...
bjoernsson

Postby Daniel » 2010-06-10 16:20

Utan att kunna identifiera felet då jag inte är någon förgasarexpert, så verkar det dock helt klart som om det är just i förgasaren du har felet!
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Daniel

Postby bjoernsson » 2010-06-11 21:30

kan det inte va att det är för dåligt sug in i motorn då. därför går bensinen inte in som den ska och åker ut ur luftintaget...
bjoernsson

Previous

Return to Original