Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Tändstift

Tändstift

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Tändstift

Postby Göran Å » 2010-11-09 21:14

Beteckningar på tändstift tycks vara en djungel utan någon enhetllighet mellan ett märke och ett annat. Och variationerna är ofta så små att en oinsatt person inte kan avgöra skillnaden. Jag har letat efter någon sorts tabell eller uppställning utan att kunna finna någon. Jag skulle vilja veta exakt vilka tändstift av samtliga fabrikat som är rätt för min motor (B18) och vilka som inte är det. Finns det någon som kan tipsa om något sådant?

Göran Åman
Göran Å

Re: Tändstift

Postby skanke » 2010-11-10 09:54

Det är nog svårt att hitta en krosslista för samtliga fabrikat. Jag har då aldrig sett någon. Däremot kan man ju hitta listor som täcker några av de vanligaste fabrikaten typ NGK, BOSCH, Champion och Denso etc. Ibland hittar man ju sådana här listor på marknader och liknande.

NGK BP6HS (STD) el BP7HS (hårdare stift) är ju vanliga stift till B18/B20 och om du söker på nätet så hittar du i krossreferenser till motsvarande stift av vissa andra märken. Det är väl ett relativt lätt sätt att täcka in några stift iallafall.

Själv håller jag mig bara till NGK stift nuförtiden.
skanke

Postby Björn Persson » 2010-11-10 11:09

Jag funderade på själv nu när jag senast bytte stift i min 67a, det gjorde jag 2005, och då satte jag i biltemas eqyuem (eller hur dom nu heter). Tänkte byta stift senare men det har ju helt klart fallit i glömska :D Måste säga att jag är rätt imponerad av dom, har kört minnst 4000 mil, som stundtals har varit rätt hårda. Det är faktiskt inte alls dåligt för stift som då förmodligen kostade 40:- för 4 st.
Styrservo, kortspak och rullbälten är till för färskingar...
Björn Persson

Postby Daniel » 2010-11-10 12:52

Eyquem är en tändstiftstillverkare som många (iaf på 90-talet) biltillverkare använde från fabrik (Renault t.ex.)
Biltemas egna tändstift (märkta Biltema) är nog inte Eyquem.

skanke: Korsreferens heter det väl ändå på svenska (Cross reference på engelska), även om t.ex. NGK verkar tycka att deras lista heter "krosslista".
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Daniel

Postby skanke » 2010-11-10 13:19

Det finns väl flera olika benämningar på sådana här listor........

Korrekta benämningar är som påpekats Korsreferenslista på svenska, och Cross reference list på engelska. Förr i tiden har jag för mig att dom även kunde kallas för ersättningstabell.

Men språket är i ständig utveckling med stark influens från engelskan. Så på svengelska blir det Krosslista precis som NGK skriver. Sedan kan man väl tycka vad man vill om det, men jag törs sätta en peng på att inom några år så hittar man ordet Krosslista i svenska akademiens ordlista :wink:
skanke

Postby Kristinefors » 2010-11-10 19:39

Hej !
Jag använder NGK både i Harleyn jag har
samt -144an , funkar perfekt !!!
Olof-Västerås ,
Kristinefors

Postby Göran Å » 2010-11-12 18:24

Så tydligen tycks det inte finnas en sådan lista som jag efterlyste, ingen annan tycks känna till någon sådan heller. Kanske något för klubben att ta fatt i?

Rent konkret utlystes min fråga av flera funderingar när jag snubblat över tändstift nyligen.

Dels hittade jag gamla sparade begagnade tändstift som suttit i B18- teller B20-motorer och upptäckte då att längden på gängorna var olika. Med längre gänga måste väl gnistan komma längre in i förbränningskammaren, eller hur? Är det i så fall bra eller dåligt eller varken eller?

Dels fann jag på en loppis fyra obegagnade tändstift som jag köpte för en tjuga utan att ens veta om de passade till en Volvo. Det gör de, men de har den långa gängan, till skillnad från de tändstift som satt i motorn.

Dels ser man ibland på Blocket eller Tradera tändstift till salu, där inte ens säljaren tycks veta vilken bil de passar till. Ska man satsa på dem vill man ju gärna veta att de passar, men de bokstäver och siffror som anger sorten säger mig inte ens om gängan överhuvudtaget passar.

Spelar det över huvud taget någon roll vilka tändstift man har så länge de fungerar? Har franska tändstift bättre gnistor än tyska? Tänder stora gnistor bättre än små? Finns det gnistor av hopp och sådana som är hopplösa? Erkänner att jag inte begriper, men hoppas det finns någon eldsjäl där ute som har gnista nog att svara.

Göran Å
Göran Å

Postby Per Helgesson » 2010-11-12 23:41

Man ska inte använda stift med lång gänga i en motor avsedd för kort gänga. Volvos B18-B20 motorer har kort gänga. B21-B23-B230 har lång gänga. Använder man ett stift med lång gänga i B18/20 kan stiftet bli överhettat, med spikningar och gnistbortfall till följd. Sen fastnar sotpartiklar också på den fria gänggången inne i förbränningsrummet och kan förstöra gängorna i toppen vid urdragning.
Varför spara på gamla tändstift? Köp nya av rätt sort istället.
Per Helgesson. Redaktör och styrelseledamot i Svenska Volvo 140-klubben.
Per Helgesson

Postby Göran Å » 2010-11-19 19:58

Tack för förklaringen om varför man inte ska använda långa tändstift till en B18/B20. Jag hade hört förut att man inte bör använda dem, men inte fått någon förklaring förrän nu.

De gamla tändstiften jag sparat var inte tänkta att användas, i alla fall inte i annat än nödfall. Någon gång i det förflutna råkade jag ut för att ett av fyra tändstift behövde bytas och då hade jag inget att byta till. Sedan dess sparar jag gamla tändstift tills jag köpt nya. Och, som jag nyss upptäckt, ibland även längre. Möjligen att några hade suttit bara en kort tid i någon motor och att jag därför tyckt de kunde vara värda att återanvändas. Men visst byter jag till nya tändstift emellanåt, det var ju det som hela inlägget handlade om.

Göran Å
Göran Å

Return to Original