Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Tankmätaren har lämnat in :(

Tankmätaren har lämnat in :(

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Tankmätaren har lämnat in :(

Inläggav Glänne » 2009-08-06 21:51

Efter att ha krånglat med bilen då soppatillförseln tröt så öppnade jag luckan i tanken och glodde där ett par gånger innan jag såg problemet som var den lilla slangstumpen mellan tanken och bensinröret. Felet åtgärdades och nöjd som ett barn på julafton startade jag pärlan för att sedan konstatera att soppamätaren stod i bott. Har jag lyckats åstadkomma kabelbrott eller är det bara en tillfällighet och det bara är till att byta armaturen?
Har någon tips och idéer angående detta tar jag tacksamt emot det.

/Freddan
Bäbisblå 142 DL -74
Glänne

Re: Tankmätaren har lämnat in :(

Inläggav izefuzzy » 2009-08-06 23:27

ett sätt du kan kika det på, be en kompis lr liknande sitta i bilen med tändningen på. Då tar du loss kabeln från tankarmaturen och jordar den mot tanken, om då mätaren rör på sig inne i bilen så är sitter felet i bak i armaturen. om den inte rör sig kan du börja kika efter kabelbrott och liknande eller så har mätaren i huset givit upp..
Do it once do it right!
izefuzzy

Inläggav Epsi » 2009-08-06 23:33

Jag har inget konkret bra svar på din fråga, men jag har samma problem. Tror jag.

Min mätare dog, och efter felsökning (lossa kabeln till givaren och en sekund hlla den mot tanken (jord) så visade mätaren utslag) lossade jag givaren i tanken och såg ganska tydligt att spolen i givaren hade ett avbrott. så jag köppte mig en "ny" via lagabasen dock ifrån en 73a, men den såg likadan ut. monterade och testade. visst, mätaren rör sig, men med halv tank så går mätaren fortfarande inte upp i mätfältet ens.. Jag har två teorier,dålig jord mellan gvare och tank, jag vred ju bara dit den hjälpligt för hand ELLER så har 73ans givare omvändt resistansvärde. Det senare finner jag inte troligt då dom ser likadana ut och dom har samma tank 71 som 73... iofs har dom inte samma mätare kom jag på nu...

Jag hoppas iaf på att det ska vara dålig kontatk mellan givare å tank... blir så mycket enklare då. Kanske även du har samma?
Epsi

Inläggav starlite » 2009-08-11 17:48

kanske billigare att linda om tråden som slitits av än att köpa en ny för 900?
starlite

Inläggav Glänne » 2009-08-14 17:38

Tackar ödmjukast för alla svar :)
Bäbisblå 142 DL -74
Glänne

Inläggav Glänne » 2009-08-29 23:15

Nu är detta den nya ägarens problem då jag har bytt bort gamla Bettan.
Detta skedde med blandade känslor, mest ledsamma men jag tror att hon får det bra nu.
Hon var för fin för att stå ute på gården och kommer nu till ett garage på 50 kvm för sin vila under vintern.

Ska väl bli en 140 igen men då en 73a och inte i lika bra skick. Ska ha en busbil, helst lite trimmad också :mrgreen:
Återkommer när köp inträffar.
Bäbisblå 142 DL -74
Glänne

Återgå till Original