Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Temp mätare Volvo 142 års 69

Temp mätare Volvo 142 års 69

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Temp mätare Volvo 142 års 69

Postby offside » 2008-09-05 19:54

Har nu gett upp och behöver nya ideer på var jag ska felsöka.

-Har bytt tempgivaren i motor( Volvo original 7.30.29 utbytes för den som satt 7.30.30)

-Har kollat upp spänningstabiliatorn. Har testat från en en en annan 142 dock års 72 med en liten jord kabel. Samma resultat. Helt död temp mätare.

-Provat att testa en annan instrumentering. Då verkade den kortsluta då temp mätaren gick i botten

-Har provat att ta lös kontakten på tempgivaren och jordat den. Då går mätaren i botten.

-Har kollat koppar muttrarn och kontakterna på instr, samt kontakt spray på alla el saker. Det finns ju ett lätt sätt genom att montera en biltema temp mätare, men vill gärna ha denna bil helt original. Tank mätaren funkar inte, men det är givaren som är felet. jag skulle även vilja ha tips på var man kan hitta en sådan.
Gasar tills det rasar;)
offside

Re: Temp mätare Volvo 142 års 69

Postby offside » 2008-09-06 22:17

offside wrote:Har nu gett upp och behöver nya ideer på var jag ska felsöka.
-Har bytt tempgivaren i motor( Volvo original 7.30.29 utbytes för den som satt 7.30.30)
-Har kollat upp spänningstabiliatorn. Har testat från en en en annan 142 dock års 72 med en liten jord kabel. Samma resultat. Helt död temp mätare.
-Provat att testa en annan instrumentering. Då verkade den kortsluta då temp mätaren gick i botten
-Har provat att ta lös kontakten på tempgivaren och jordat den. Då går mätaren i botten.
-Har kollat koppar muttrarn och kontakterna på instr, samt kontakt spray på alla el saker. Det finns ju ett lätt sätt genom att montera en biltema temp mätare, men vill gärna ha denna bil helt original. Tank mätaren funkar inte, men det är givaren som är felet. jag skulle även vilja ha tips på var man kan hitta en sådan.

Nu har jag hittat felet...Nu är det bara tank mätaren kvar :D
Gasar tills det rasar;)
offside

Postby Sankan » 2008-09-19 09:34

vad var felet då? :P
Sankan

Re:

Postby offside » 2008-09-24 21:45

Sankan wrote:vad var felet då? :P

Va tempgivaren, Men utbytes givaren som jag hade och skulle funka, stämde inte. man måste ha från exakt rätt modell.

Lycka till / Tobias
Gasar tills det rasar;)
offside

Return to Original