Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Tempen når nya höjder, vad har hänt?

Tempen når nya höjder, vad har hänt?

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Tempen når nya höjder, vad har hänt?

Postby Tobb3 » 2010-06-03 12:11

Igår när ja var ute å rasta pärlan så drog tempen upp till max.
De var inge annat å göra än att släcka bilen direkt och rulla in till
vägkanten, väl när den hade kylts ner så åkte jag vidare då jag
inte hade så långt kvar hem. Men direkt så åkte den upp i maxtemp
och med farten ja hade fått upp kunde ja rulla hem till gården.

Idag så testade jag om de var samma problem, men se det var
de inte alls, inge fel på tempen. Den nådde normaltemp som vanligt.
Kylarvätska har jag och på rätt nivå.

Vad tror ni kan vara felet? Är de termostaten som spökar?

Sen har ja hört ryktas om att om den går varm så ska man slå på fullt
ös i fläkten för att kyla, stämmer de?

/ Tobb3
144DL -74, 142DL -74, 142DL -73, 240GLT -87 & 940GL .91
Tobb3

Re: Tempen når nya höjder, vad har hänt?

Postby Amarace » 2010-06-03 13:11

Garanterat termostaten som hängde sig, då det händer kan man knacka på termostathuset och se om termostaten öppnar och om tempen sjunker, känn även på övre slangen då, den är säkert inte het först, men borde bli det när termostaten öppnar.
Amarace

Postby Daniel » 2010-06-03 13:50

Om man vill kyla motorn akut: Dra på max värme och max kupéfläkt. Då kyls kylvätskan, men det blir grymt varmt i kupén. Kan det dock vara värt om alternativet är att motorn skär.
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Daniel

Postby Tobb3 » 2010-06-03 19:40

Tack för tipsen, tur att de inte var något större fel :D
144DL -74, 142DL -74, 142DL -73, 240GLT -87 & 940GL .91
Tobb3

Postby Kristinefors » 2010-06-04 07:03

Hej !
En "gammel-Volvo" skär inte !!
Olof-Västerås ,
Kristinefors

Postby Amarace » 2010-06-04 08:33

Kristinefors wrote:Hej !
En "gammel-Volvo" skär inte !!
Olof-Västerås ,

Den kan ju skära, men troligen inte, då ska man köra långt och varva ordentligt.

Har två gånger plågat B18/B20 några mil helt utan vatten eller att allt är i oljan. Ena gången så for toppackningen, gick ju varm och blev lite orkeslös, men sent på kvällen/natten och ute i ödemarken, då har man inte så många alternativ. Tog loss stiften och körde på startmotorn, kom vattenstrålar ur två cylindrar (2:an och 3:an), körde startmotorn så det int ekom vatten längre, dit med stiften, startade, gick ju dåligt, men jag plågade den 3,5mil hem, tempen stog på max hela vägen. Då jag kom hem tog jag upp oljestickan och den var lååååångt över max med en gräddig konsistens, det var där mycket av vattnet hamnat.
Iaf, tog loss toppen, skrapade rent och satte dit ny packning, och monterade ihop igen, körde sedan ett halvår utan problem tills jag sålde bilen.

Andra gången var det en kylarslang som for, samma då, sent och ingen trafik och jag hade ändå tänkt byta motor till en trimmad. Körde 2 mil utan vatten i princip, dagen efter så bytte jag slangen, startade, och då gick den på 3 burkar, konstaterade att toppackningen farit, bytte den och sedan gick den igen (iaf den månad jag körde innan jag bytte motor).

Nu kanske jag hade tur, men en gjutjärnsmotor som B18/B20 verkar man kunna plåga rätt rejält.
Amarace

Postby Daniel » 2010-06-04 08:58

Man kan säkerligen plåga en B18/20 hårt. Kanske skär den inte, men vi kan väl alla vara överens om att den knappast mår bra av det iaf?

Jag var en gång på ett midsommarfirande där man fick gissa hur länge en 240 med B21 kunde gå på maxvarv utan olja och vatten.
Den klarade sig 8 minuter har jag för mig.
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Daniel

Postby Anton » 2010-06-05 19:32

Om du plockar ut termostaten kan du lägga den i hett vatten och se med en termometer när den öppnar. Samtidigt är det ett ypperligt tillfälle att rengöra den. Det brukar finnas ganska mycket "guck" i kylsystemet. I senaste klassiker är det en artikel om rengöring av kylsystemet. I med en diskmaskintablett i kylaren (inte expansionskärlet) och kör ca 45min. Vätskan du tömmer sedan är troligen ganska skitig. Fyll på vatten, skölj runt och tappa ur några gånger. Fyll sedan på med ny fräsch glykol och vatten.

Lite OT men..jag har lyckats att köra en b20 3,5 mil med skurna vevlager. Det slammrade utav bara den, och och oljelampan lös om man inte höll uppe varven..och topphastigheten var 70km/h. Filtpackningarna gick också så all olja hade runnit ut. Men vad gör man inte för att hinna till jobbet.
\"Gammal kärlek rostar aldrig\", Men hur mycket jag än älskar min gamla Volvo så rostar hon!

Volvo 1442541U, Mörkblå - Blivande 144GT
Anton

Postby Delta99 » 2010-06-17 23:08

Jag kan rekommendera rengörning av kylsystemet med hjälp av Alfanol grön.
. Skölj först ur systemet noggrant med rent vatten (glukol och alfanol är inte de bästa vänner).
. Fyll på med alfanol 1 del och vatten 8 delar.
. Kör bilen en kilometer.
. Skölj ur kylsystemet ordentligt med rent vatten.
. Fyll på med glukolblandat vatten.
. Starta bilen och låt gå på tomgång en kort stund. Varva sedan motorn tills det inte längre bubblar från expansionskärlet och fyll eventuellt på till det är max.

://Henrik
Delta99

Return to Original