Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Termostat till B20A från Biltema

Termostat till B20A från Biltema

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Termostat till B20A från Biltema

Postby MattiasN » 2007-06-04 17:17

Hej,

Glad i hågen köpte jag två termostater, vinter och sommar på Biltema, men kunde konstatera att dessa inte såg likadana ut som min gamla på den del som ska täta mot röret som kommer upp från blocket. Överdelen är identisk med den som jag hade tidigare och passar bra, men underdelen med en fjädrande platta som ska täta neråt har en liten \"bulle\" i centrum, vilket gör mig skeptisk eftersom den då måste vara perfekt centrerad över röret för att täta. Den gamla har en platt platta som löper i två ben.

Nu vet jag att alla normalt sett är emot Biltema här, men jag har fram tills nu haft tur med allt jag köpt. Kan någon säga om detta utseende är en feltillverkning eller om det är en fungerande modell som helt enkelt är nyare? Mekonomens termostat är nästan lika dan, men där verkar det enligt bild bara vara bultskallen som sticker ut nedåt, utan den \"bulle\" på dryga cm i diameter och 2 mm i höjd som Biltema har.
Volvo 145 dl -71, Volvo 142S aut -70

Tänk om alla bultar hade varit gjorda i rostfritt...
MattiasN

Return to Original