Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Topplockspackning passar inte kylkanaler.

Topplockspackning passar inte kylkanaler.

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Topplockspackning passar inte kylkanaler.

Postby skanke » 2010-07-23 23:15

Håller på att montera toppen på en B20 och upptäckte då att hålen i packningen för kylvätskan inte stämmer riktigt med kylvätskekanalernas form i topp och block. Hålen i packningen är helt runda medan dom är lite "tårtbitsformade" i block och topp. Konsekvensen blir att ungefär 1/3 av kanalerna blir blockerade av packningen vilket jag misstänker kan försämra kylvätskans cirkulation i motorn. Hursomhelst så lär den iallafall inte bli bättre av detta.

Jag har bytt några topplockspackningar genom åren men jag kan inte minnas att hålen för kylvätskekanalerna var runda. Tittade på två olika packningar som jag hade liggandes i garaget, och på den ena har några kanaler rätt form medan andra är runda. Lite gott&blandat med andra ord. På den andra är alla hål runda. Packningarna är inte original men inköpta ganska nyligen.

Kollade på CVI och VP Autoparts webshoppar och samtliga bilder på packningar som visas är hålen för kylvätskekanalerna runda, även dom där det står original.

Är det någon annan här som stött på samma problem eller vet hur hålen ser ut på Volvos originalpackningar nuförtiden? Eller vet vart man kan få tag i packningar med "rätt" form på hålen?
skanke

Re: Topplockspackning passar inte kylkanaler.

Postby Hasse63 » 2010-07-24 09:48

Är det någon annan här som stött på samma problem

Kollade på 2 av mina beg-packningar och båda har runda hål och det har inte varit något problem. Jag är ganska säker på att den ena är original dvs. Elring. Det går att fila/spansa/klippa upp så hålen passar "bättre" men om det blir bättre kylning vetitusan, Kanske en turbomotor på en massa hk mår bättre med en med icke runda då det bör bromsa flödet en smula. :roll:
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Hasse63

Postby fretchi » 2010-07-24 10:15

Det är inte hålstorleken som begränsar kylningen utan snarare vattenfördelningen mellan cylindrarna och pumpens/kylarens kapacitet. Du kan lugnt köra vidare med runda hål i packningen.
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Postby skanke » 2010-08-01 22:04

En liten uppdatering i ämnet.

Beställde en Toppkn på Volvo (Elring) och den har också runda hål för kylkanalerna. På denna pkn misstämmer dom främsta och bakersta paren något, medan övriga är OK, men det är mycket bättre jämfört med den första (märkt V) där inget hål stämde något vidare. Kändes som samtliga kylvätske hål satt fel. På den andra pkn (Glaser) stämde hålen ungefär lika bra/dåligt som Elring men hålen för toppbultarna var felcentrerade i förhållande till cylindrarna så hela pkn hamnade lite snett :evil:

Så det blev alltså tredje gången gillt med Elring pkn. Det verkar finnas mycket skit(delar) nuförtiden, på många reservdelar verkar kvalitén minst sagt vinglig.
skanke

Postby mr D » 2012-07-08 21:52

Elring är fabrikatet att föredra? Jag har en av det märket monterat nu och jag tror heller inte att vattenflödet påverkas nämnvärt av att packningen inte stämmer 100%.

Fick hem en Glaser-packning i dagarna men jag är lite tveksam. Speciellt då jag missat detta med runda/ ovala hål. Jag trodde detta gällde just kylvattenkanalerna, men nu såg jag att det handlade om själva cylinderhålen.

Kan någon berätta mer om detta med runda/ ovala hål, varför det är så, och vilka bilar som hade vad osv..?

Mvh/ Daniel
mr D

Return to Original