Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • trasig länkarm

trasig länkarm

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

trasig länkarm

Postby fabiantholin » 2012-08-07 19:35

Min 142 -68 började klonjka i framvagnen vid svängar och farthinder o dyl., och jag fick se att vänster framhjul satt snett (alltså på vertikalen), sedan när jag tittade bakom hjulet såg att kulleden hade åkt helt ur position på länkarmen. Själva kulleden är böjd och det verkar som en bit stål runt dess fäste har lossnat (se bilder).
En ny länkarm ligger på 1400:-, och det är ju ett j#€%a jobb att åka till skroten och skruva loss en bättre begagnad...

Nu är min fråga: tror ni man kan svetsa ihop det igen?

http://uploadpic.org/v.php?img=Fe1RLEheR6
vänster kulled
http://uploadpic.org/v.php?img=OjGUO3NjWi
- underifrån

och en bild från den intakta kulleden på höger sida, som jämförelse:
http://uploadpic.org/v.php?img=ymKxYLZxtC
142 -68 b18
245 -87 b23
fabiantholin

Re: trasig länkarm

Postby villej » 2012-08-07 19:54

Att åstadkomma ett tillräckligt pålitligt svetsförband är svårt. Varför inte köpa en begagnad arm via bildelsbasen eller blocket? De brukar vara lätta att få tag på.

Postby Robban » 2012-08-07 20:21

Kan väl säga så här!
Det är inget fel på din övre länkarm, det är personen som bytte kulleden som inte har punktat fast den.
Köp en ny kulled och sätt dit den, markeringen ut mot hjulet.
Sätt 3st punktsvetsar i skarven på kulleden och länkarmen...klart..
If you are a Buddhist, you go to Tibet.

If you're a motorhead, you go to Bonneville.
Robban

Postby Robban » 2012-08-07 20:24

Tittade en gång till på din kulled. Det är nog bara gummit som är trasigt, den har rätt vinkel så är den inte kärv eller skadad på annat sätt så räcker det med nytt gummi och 3st svetsloppor.

Robban

Postby fabiantholin » 2012-08-07 20:34

tack för snabba svar!

okej, jag är lite hjärnslö. jag tänkte att den såg bruten ut men det är ju en led som ska gå att vridas!
och det som jag trodde är lossnad metall är en del av gummipackningen! jag får lära mig att känna efter ordentligt och inte bara ta snygga bilder...

ska kolla med lokala meken om han är svetssugen
142 -68 b18
245 -87 b23
fabiantholin

Postby Robban » 2012-08-07 22:03

Tänk på att leden bara kan vickas fram och tillbaka, därför är det viktigt att sätta fast leden i rätt riktning.
Monterar man den fel bryter man sönder den.

Robban

Postby Amarace » 2012-08-08 01:16

Som Robban säger är det inget fel där förutom gummit och att spindelleden är loss från bärarmen.

Det är väldigt viktigt att sätta några punkter när man byter, hålet där spindelleden är konisk och med splines, efter nåt byte blir det för glappt och då kan man råka ut för det där, därför ska man alltid sätta några punkter. Men svetsa inte för mycket, då värms den upp för mycket så fettet bränns bort.
Viktigast är detta på övre spindelleden då den inte sitter fast annat än med splinesen o konan, undre sitter ju då den hela tiden är i spänn, men man ska punkta den också eftersom den kan släppa då man hissar upp bilen i bärarmen, som dom gör på besiktningen t.ex.
Och som sagt, alltid montera den rätt....
Amarace

Return to Original