Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Tröskel

Tröskel

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Tröskel

Postby Kamme » 2012-01-31 22:59

Tjena detta blir mitt första inlägg på 140 klubben och jag har för några veckor sedan köpt en 142-68 och jag har ett ganska rejält håll i trösklen. Det jag undrar är om det är lättast att svetsa dit en ny plåt och spackla upp eller byta hela trösklen? som sagt hållet är Ca 40 cm långt och 10 cm brett. :) Och om det är enklast att byta tröskel vart ska jag köpa en isf :P ?
Kamme

Re: Tröskel

Postby Hasse63 » 2012-01-31 23:19

Enklast är att laga hålet men en ny plåt... Svetsa kant i kant... Pensla/spraya grund minst 3-4 gånger och sen ska du lacka med en tät lack för grund är inte en tät färg. plåtens insida kan du grunda på insidan men lämna 1½ cm från kanten... Spruta sen i olja/hålrumsvätska.

:wink:
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Hasse63

Postby Gunnar S » 2012-02-01 00:48

Flyttar denna tråd till Original. Den gör sig bättre där då ämnet rör rostlagning, som tyvärr är en syssla av originalkaraktär...

Välkommen till forumet förresten, Kamme!
:)
Medlem nr: 624
Gunnar S

Postby skanke » 2012-02-01 12:55

Om man skall byta hela tröskeln eller lägga i bitar beror på hur original du vill att bilen skall vara.

På -68årsmodell hade 140-serien fortfarande avrinningen i ytterdelen av tröskeln. Senare ändrades avrinningen så att den ligger på insidan mot golvet istället. De nya trösklar man kan köpa idag är av det senare utförandet som har en helt slät nederkant, och svetsar man dit den på t ex en -68 så då får man ingen avrinning alls.

Så tycker du att det är viktigt med originalutförande så skarvar du i bitar.
skanke

Postby Kamme » 2012-02-03 00:00

skanke wrote:Om man skall byta hela tröskeln eller lägga i bitar beror på hur original du vill att bilen skall vara.

På -68årsmodell hade 140-serien fortfarande avrinningen i ytterdelen av tröskeln. Senare ändrades avrinningen så att den ligger på insidan mot golvet istället. De nya trösklar man kan köpa idag är av det senare utförandet som har en helt slät nederkant, och svetsar man dit den på t ex en -68 så då får man ingen avrinning alls.

Så tycker du att det är viktigt med originalutförande så skarvar du i bitar.

Tack det var verkligen bra att veta! det är en A-traktor jag håller på med så bryr mig inte så mycket om det ser ut att vara original men det var bra tips får prova att svetsa den då :)
Kamme

Postby Kamme » 2012-02-03 00:03

Hasse63 wrote:Enklast är att laga hålet men en ny plåt... Svetsa kant i kant... Pensla/spraya grund minst 3-4 gånger och sen ska du lacka med en tät lack för grund är inte en tät färg. plåtens insida kan du grunda på insidan men lämna 1½ cm från kanten... Spruta sen i olja/hålrumsvätska.

:wink:

Tack för tipsen får bli att göra som du säger då :)
Kamme

Postby Kamme » 2012-02-29 21:16

hålet blev skit bra lagat :)!
Kamme

Return to Original