Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • trubbel med värmen i kupen på min pärla

trubbel med värmen i kupen på min pärla

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Re: trubbel med värmen i kupen på min pärla

Postby Björn Persson » 2011-01-31 11:49

Instämmer helt, det säkraste vore nog att flytta denna tråden till showroom, det här bygget andas riktigt vallåkra-bygge. Har han tur kniper han nog förstaplatsen med motiveringen "För ett starkt engagemang och stor uppfinningsrikedom tilldelas..."

Jag håller med och förstår till fullo att denna del av forumet är avsett för orginal, men vart ska man dra gränserna då? Får man tillexempel inte skriva om SU förgasare om man inte har en orginal sport? Får man inte skriva om nackstöd om man har en 67:a?

Det alla här försöker göra är att hitta ett lämpligt sett att hjälpa en av de få "hjältarna" i detta land som hjälper denna bilmodell att överleva genom att just använda den och inte ta ut den en gång per år till VROM. Vart lämpar sig denna typ av fråga? Detta är enligt mina mått inte någon större big-deal att byta ut en värmeventil? Iaf. inte så att man skulle klassa det inom trimmat/ombyggt? Att ge förslag på en alternativ lösning på en orginalbil måste ju vara tillåtet? Om man nu kräks på att läsa om en hemsk montering av en ballofix eller 240 värmekran är det väl bara att man man klickar på bakåtknappen så slipper man se? Jag anser att innehållet i denna tråd kan hjälpa många personer och hör hemma inom orginal...
Styrservo, kortspak och rullbälten är till för färskingar...
Björn Persson

Postby Gunnar S » 2011-01-31 13:34

Nej, jag kräks mycket sällan.
Däremot är jag moderator här på forumet och som sådan har jag rätt att styra upp när flera postare börjar driva iväg i en forumdel som är avsedd för originaldiskussioner.

Dina exempel haltar en aning eftersom det ju var tal om både Ballofix, Biltema och delar från VW Scirocco här.
Om man hårddrar det så är inte dubbla SU ok i en en originaltråd, nej. Såvida dessa inte var originalmonterade. Egentligen skulle jag tvingas banna någon som skriver om sin 142S från '67 om det sitter radialdäck på, eftersom detta inte var original etc. etc. Dock är de där radialerna, förgasarna eller nackstöden mer tidstypiska än en sentida värmekran från Ballofix.
Det hela blir ju dock lite hårklyvande om man skall vara exakt men stolar och instrumentbräda från 240 är ju icke original i t ex. en 144 från 1969 och grejor från VAG-koncernen har, mig veterligt aldrig varit standard i bilar från Torslandaverken.

Du får tycka vad du vill. Faktum är dock att skaparna av forumet hade en tanke med att dela in forumet i olika delar. Om vi inte håller oss till det så kommer forumet att utarmas.

Diskussioner kring eller åsikter om mitt, eller andra moderatorers sätt att moderera ser jag helst att vi för på rätt plats. Ett PM till mig är bättre än att den här tråden kommer att handla om formfrågor istället för vad den var avsedd för: Diskussioner om Volvo 140 serien.
Allmänna diskussioner om moderering tas i lämplig avdelning på forumet. Förslagsvis. i: Om Forumet

Jag skulle kunna tänka mig att man, i det fall man vill utveckla forumet, lägger till en del som t ex. kan heta Laglöst.
Där skulle en sån här tråd kunna passa. Intresset för den här typen av problemlösning är ju stort och samtidigt slipper trådpostarna känna att de skriver i "fel" forumdel.
Tro mig, jag tycker faktiskt det är kul med rörmokarlösningar...
:wink:

För övrigt tycker jag det är jättebra att du engagerar dig. Livaktig debatt om forumet mynnar ut i ett ännu bättre forum.
Dock tar vi, som sagt, dessa diskussioner på rätt ställe.
Medlem nr: 624
Gunnar S

Postby jonte » 2011-01-31 15:03

det är ju ett forum för 140 bilar,så Gunnar har ju rätt i de han säger :wink:
de hade kanske passat bättre på trimmat ombyggt länken,på vissa forum(ska inte nämna vilket)
blir man nästan utslängd om man nämner andra biltyper än de det är ämnat för :)
volvo 144a 72 sommar bilen
volvo amazon 67a,sommar,bruksbil
volvo s40 2,0t-04 bruks

jonas suppleant
140 klubben
jonte

Postby Daniel » 2011-01-31 15:27

Det är väl inte så mycket att diskutera eftersom problemet är mer eller mindre löst och från början var av originalkaraktär.

Trådar måste få leva lite också, men i princip har Gunnar S rätt.

Är man osäker som trådskapare var en tråd skall vara och väljer mellan Original eller Trimmat/Ombyggt så är Övrigt ett bra ställe.
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Daniel

Postby Björn Persson » 2011-01-31 18:49

Har nu postat ett förslag om forumet i tråden om forum hur man kan förbättra forumet för att undvika fortsatta missöden i denna del av forumet, som förövrigt är ett mycket bra forum :D
Styrservo, kortspak och rullbälten är till för färskingar...
Björn Persson

Postby daniel_sandberg » 2011-02-08 15:43

Gunnar S wrote:
daniel_sandberg wrote:Vill man ha en annan lösning som så vet jag att min scirocco har en ganska smidig variant. Det är en scirocco mk2 men antar att det är samma på golf mk1. vajerstyrd och borde gå att montera inne i kupén

Eller så håller man sig till original och det tycker jag vi gör vad gäller val av forumdel också.
Alltså låter vi Scirocco eller biltemavarianter stanna utanför den del av forumet som heter
Original

http://www.cvi-automotive.se/sv/search?v%C3%A4rmekran

Nu gör vi rätt i fortsättningen, gott folk!

Oj nu blev jag faktiskt lite avskräckt. Det enda jag ville med mitt inlägg var att ge ett enkelt tips hur man billigt och enkelt kan fixa en detalj. Tänkte inte alls att jag var under "orginal"-tråden och hädade med mina VAG-tips. Ursäkta Gunnar.

Men hoppas att alla förstår att detta var menat i välmening och inte något förstörande?
142 1971
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
daniel_sandberg

Postby Gunnar S » 2011-02-09 21:00

daniel_sandberg wrote:Oj nu blev jag faktiskt lite avskräckt. Det enda jag ville med mitt inlägg var att ge ett enkelt tips hur man billigt och enkelt kan fixa en detalj. Tänkte inte alls att jag var under "orginal"-tråden och hädade med mina VAG-tips. Ursäkta Gunnar.

Men hoppas att alla förstår att detta var menat i välmening och inte något förstörande?

Ingen skada skedd och ingen pekpinne riktades heller åt någon enskild medlems håll. Om vi alla bara försöker hålla oss till rätt forumavdelningar så förblir det här ett mycket bra forum.
Så bli inte avskräckt utan fortsätt med trevliga inlägg.
:)
Ditt tips var lika enkelt som det var genialt.
Gunnar S

Postby daniel_sandberg » 2011-02-10 23:40

Din röda text och din citering av mitt inlägg var nog det som gjorde att det kändes som det var en antydan mot mig personligen. Nu tog jag ju inte alltför illa upp och du verkar inte heller vara alltför upprörd =) Nog med OT =)

Alltid roligt med trevliga forum! =)
142 1971
Amazon 121 1967
PV 544 1961
daniel_sandberg

Postby Gunnar S » 2011-02-11 12:10

daniel_sandberg wrote:Nog med OT =)
Alltid roligt med trevliga forum! =)

Tycker jag med, så nu går vi vidare med konkreta tips kring värmekranar och deras förbannelse.

Jag citerar Hasse63:
"...de går sönder då de inte används..."

I alla sammanhang där metall, gummi och tempererade vätskor är inblandade uppstår med tiden tillstånd där gummit riskerar att utmattas av värme och glykolslask och sas. "gifter sig" med metallen.
Att då avstå från att använda t ex. värmekranen gör att den fastnar och funktionen är till slut inte den man förväntar sig av en värmekran utan nåt som bara sitter fast.

:idea: Alltså: Låt oss gemensamt motionera våra värmekranar!
Gunnar S

Postby daniel_sandberg » 2011-02-11 13:18

Är en värmekran något man kan renovera själv som "originalnördar" kan ta sig an? Har inte varit och kikat på min alltför mycket men tycker inte det borde vara en omöjlighet om man har en lödkolv och ev tillgång till lite nya tätningar.

Någon som prövat på detta? =)

Och håller med föregående talare. Det man inte använder går sönder. Det är gjort för att användas.
142 1971
Amazon 121 1967
PV 544 1961
daniel_sandberg

Postby Hasse63 » 2011-02-11 19:13

Du/ ni/vi var inte ensam,a... Jag gjorde också fel... Men nog om de nu, för vi vill alla ha ett kul och innehållsrikt forum :D

Jag skrev ovan att jag sett en repsats och nu hittade jag den igen, På facebook finns dom också... :wink:
http://motoroldies.se/monk/Katalog_view ... 1=673452-1
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Hasse63

Postby Gunnar S » 2011-02-12 13:19

Undrar hur många de får sälja egentligen.

Borde ju finnas en viss marknad för den lödkunnige om man betänker pris på en komplett och ny på eftermarknaden. Jag har själv nån sån där, utrangerad i skrotlådan. Blir lite smått sugen på att testa att löda isär och se om den inte går att få fason på.
:mrgreen:
Gunnar S

Postby Bosse » 2011-02-12 15:41

Gunnar S wrote:Undrar hur många de får sälja egentligen.

Borde ju finnas en viss marknad för den lödkunnige om man betänker pris på en komplett och ny på eftermarknaden. Jag har själv nån sån där, utrangerad i skrotlådan. Blir lite smått sugen på att testa att löda isär och se om den inte går att få fason på.
:mrgreen:

Och om det funkar får du gärna lägga upp bilder och beskrivning på HUR f..n man gör........har själv det problemet och lutar åt att köpa en ny fast det kostar en hel del.
Medlemsnr: 2152

Volvo V70N 2.4T 03 nu 17800 mil
Volvo 142 DL 71` 25336 mil
Bosse

Previous

Return to Original