Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Trycktesta bromsoken?

Trycktesta bromsoken?

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Trycktesta bromsoken?

Inläggav NRoos » 2013-02-17 19:01

Hej! Nu är det så att jag har tagit isär bromsoken bak på min 142:a och dom läcker vid packningen som är mellan ok halvorna. Jag skulle vilja veta hur man får dom täta då det inte var något fel på packningen i sig. Är det så att man kan få halvorna fel då man skruvar ihop dom? Det är ju ett spel mellan skruvhålen och skruvarna. Är det så att man måste ha någon form av apparat som skapar ett tryck för att man ska lyckas med att få oken helt tätt?
NRoos

Re: Trycktesta bromsoken?

Inläggav Robban » 2013-02-17 19:38

Jag brukar dela oken, göra rent och sedan använda lite bromskolvsfett på oringen, sedan drar man åt allt och sedan är det klart.
Jag har aldrig fått det att läcka mellan halvorna.
If you are a Buddhist, you go to Tibet.

If you're a motorhead, you go to Bonneville.
Robban

Inläggav NRoos » 2013-02-17 20:49

Okej. Jag man tycker ju att det inte ska vara några konstigheter om man tar isär oken. Får väl ta isär skiten och smeta dit lite fett och se vad som händer. Det läcker på bägge oken så något måste jag ha gjort fel och det kanske är just den där insmörjningen.
NRoos

Inläggav Robban » 2013-02-17 21:50

Jag drar åt skruvarna med muttermaskin ordentligt! drar du inte tillräckligt kommer nog vätskan att krypa ut.

Robban

Inläggav Björn Persson » 2013-02-18 15:00

Kan nästan garantera att personen som varit där innan dig antingen glömt o-ringen eller satt dit några som är tvärslut. Aldrig hört att någon haft problem med detta tidigare... Säker på att det inte är luftskruven eller nått annat som fuktar då? Och man behöver inte dra skruvarna med 6.022*10^23 kN, dom är rätt tunna och det är segt att dra av någon... Lagomt hårt! :)

Björn
Styrservo, kortspak och rullbälten är till för färskingar...
Björn Persson

Inläggav NRoos » 2013-02-18 17:59

Björn Persson skrev:Kan nästan garantera att personen som varit där innan dig antingen glömt o-ringen eller satt dit några som är tvärslut. Aldrig hört att någon haft problem med detta tidigare... Säker på att det inte är luftskruven eller nått annat som fuktar då? Och man behöver inte dra skruvarna med 6.022*10^23 kN, dom är rätt tunna och det är segt att dra av någon... Lagomt hårt! :)

Björn

Hej du! personen som tog lös oken var jag själv. Jag glömde inte oringen och jag tyckte inte att den var i ett så dåligt skick. Om det fanns nya så skulle jag självklart köpt nya och stoppat dit.
NRoos

Inläggav 123 GT » 2013-02-18 19:41

Jag löste problemet med läckande bromsok genom att lägga en kopparbricka i lämplig storlek under o-ringarna, sen var det tätt. :D
AVG
123 GT

Inläggav Björn Persson » 2013-02-18 19:48

Okej, då kan ju den teorin strykas :lol: ...

Du började inte med att dra "bott" på ena sidan och vandra skruv för skruv uppåt? Det skulle kunna göra en marginell skillnad i att halvorna inte ligger plant mot varandra. Det är klart att den o-ringen (som inte är en o-ring) skulle kunna komprimerats såpass av tidens tand att den helt enkelt inte ligger an tillräckligt, dvs. att den är för låg. Då kvittar det hur hårt man än drar. Ta loss och titta om du ser att gummit sticker upp något ovanför försänkningen.

Hälsningar Björn
Styrservo, kortspak och rullbälten är till för färskingar...
Björn Persson

Inläggav NRoos » 2013-02-19 20:21

Jag hittade felet! Och jag hade ju delvis rätt angående felet. :P

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Jag har nog brukat för mycket våld då jag försökte få dit kolvarna efter det att jag satt in packningarna. Kolvarna är svåra att få ner även då det inte finns nån packning.
NRoos

Inläggav Robban » 2013-02-19 21:43

Men läckte det i delningen av oken eller runt kolvarna?

Robban

Inläggav NRoos » 2013-02-19 22:02

Det läckte runt kolven men sprutade så det såg ut som det läckte vid delningen.

Den här modellen av ok med en pinne i sig och en fjäder i kolven är enligt mig helt värdelöst och jag undrar om man kanske kan ta och dra bort styrpinnen i oket och stoppa tillbaka kolvarna. Det är tack vare fjädern i kolven som det går så tungt att få ner kolven eller så kanske styrpinnen är lite sne.
NRoos

Inläggav Epsi » 2013-03-24 15:45

Du får gärna prova. Går det bra utan styrpinne så är det ju ingen konst att göra nya kolvar. (vilket jag skulle vara glad för som har fått förstöra två stycken kolvar när jag ville ha ur dom ur ett ok...
Epsi

Återgå till Original