Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • urtrampningslagrets fel?

urtrampningslagrets fel?

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

urtrampningslagrets fel?

Postby gringob23 » 2012-09-05 17:50

Tjenare, jag la ju in en tråd här som hette "skön motorgång?" för ett tag sen och sa att problemet är löst men det är det inte! Jag vet nämligen att mitt urtrampningslager är kaputt då de tjuter som gatan så ja slirar och typ "rasslar" Har köpt ett nytt men har bara inte bytt än, kan de vara de som gör att den går så? Vet inte annars vad de ska vara. kardan är i jättefint skick och bakaxeln har ju ny olja osv. Sen tycker jag den lever om för mycket när man t.ex ligger i 100 så går de fan inte ens höra musik? Vet att det är en gammal bil men som sagt när vi körde hem den från umeå så va den knäpptyst nästan, har ju nya packningar i motorn så den läcker inget och har original avgas på, de läcker litegrann vid bakaxel men de är inte det för man hör att de kommer från motorn .
144-72 | 142-71
gringob23

Re: urtrampningslagrets fel?

Postby skanke » 2012-09-09 17:31

Njae, urtrampningslagret påverkar inte gången på motorn. Blir det dåligt så brukar det generera oljud ungefär som du beskriver. Kan låta när kopplingspedalen är uppsläppt, men tystnar när pedalen trampas ner.

Sen tycker jag den lever om för mycket när man t.ex ligger i 100 så går de fan inte ens höra musik?

Jaa, det här är väl typiskt för 140-serien, och är väl en av de här bilarnas sämre egenskaper. Man måste ha en jäkligt kraftig stereo för att överrösta oväsendet från bilen :wink:
skanke

Postby gringob23 » 2012-09-09 18:12

skanke wrote:Njae, urtrampningslagret påverkar inte gången på motorn. Blir det dåligt så brukar det generera oljud ungefär som du beskriver. Kan låta när kopplingspedalen är uppsläppt, men tystnar när pedalen trampas ner.

Sen tycker jag den lever om för mycket när man t.ex ligger i 100 så går de fan inte ens höra musik?

Jaa, det här är väl typiskt för 140-serien, och är väl en av de här bilarnas sämre egenskaper. Man måste ha en jäkligt kraftig stereo för att överrösta oväsendet från bilen :wink:

Okej okej =) Blir att isolera torpedväggen med först asfaltmatta sen nå isoleringsmatta från biltema, på insidan förstås ;) vis borde de göra en jäkla skillnad :)?
144-72 | 142-71
gringob23

Postby fretchi » 2012-09-09 19:23

Nog räcker det gott med mina hatthyllelådor för att kunna höra musik i 100 blås. Men slitna gummilister kan ge upphov till en hel del vindbrus. Nya lister och justerade dörrar kan göra susen. Men inte blir det ju som en rolls för det inte :)
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Postby 123 GT » 2012-09-09 20:52

[quote="skanke"]Njae, urtrampningslagret påverkar inte gången på motorn. Blir det dåligt så brukar det generera oljud ungefär som du beskriver. Kan låta när kopplingspedalen är uppsläppt, men tystnar när pedalen trampas ner.

Precis tvärt om skulle jag vilja påstå. Urtrampningslagret låter när kopplingspedalen är nertryckt och tystnar när den släpps upp.
AVG
123 GT

Postby Amarace » 2012-09-09 22:16

123 GT wrote:
skanke wrote:Njae, urtrampningslagret påverkar inte gången på motorn. Blir det dåligt så brukar det generera oljud ungefär som du beskriver. Kan låta när kopplingspedalen är uppsläppt, men tystnar när pedalen trampas ner.

Precis tvärt om skulle jag vilja påstå. Urtrampningslagret låter när kopplingspedalen är nertryckt och tystnar när den släpps upp.

Nä, ett urtrampningslager rasslar när det är obelastat, medans om man belastar tystnar det, likadant med hjullager, då man svänger så det dåliga lagret blir belastat så tystnar det.
Amarace

Postby fretchi » 2012-09-09 23:33

Inte de U-lager jag varit med om :D . De rasslade när de varit belastade. Lika hjullagren för övrigt. Eller ja, de lät väl hela tiden :P .

Ingående axel på v-lådan däremot, det rasslar när man släpper upp kopplingen. Dock så kan det säkert te sig olika beroende på förutsättningarna.
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Postby gringob23 » 2012-09-10 16:48

jamen de varken rasslar eller låter när kopplingen är uppe eller helt nere, de låter bara då ja slirar på kopplingen :S ? När jag ska iväg så slirar man ju och då viner det som fan. Sen om man ligger i 50 på 2an som exempel bara och lägger bara foten på kopplingen då rasslar det! asså man trycker inte utan vilar bara foten på
144-72 | 142-71
gringob23

Postby 123 GT » 2012-09-11 22:11

Amarace, hur kan ett urtrampningslager rassla då kopplingspedalen är uppsläppt? Då står nämligen urtrampningslagret helt stilla. :shock:
AVG
123 GT

Postby Amarace » 2012-09-11 22:22

123 GT wrote:Amarace, hur kan ett urtrampningslager rassla då kopplingspedalen är uppsläppt? Då står nämligen urtrampningslagret helt stilla. :shock:

Därför det inte står stilla, ett lager som är slut glappar och tar i liiite grann, därav rasslar det och tystnar när det belastas.

Jag har själv bytt många urtrampningslager och alla har betett sig precis så, det är möjligt att det kan låta på annat vis, men inte dom jag bytt iaf.

Fredrik, bytte hjullager för bara två veckor sedan på min Passat, en par snabba vridningar på ratten sa mig att det var höger sida, tystare när man vrider ratten till vänster (då lagret belastas) och mer oljud när man vrider till höger (så att höger hjul lyfter och då låter). Men samma sak där, kan säkert bete sig annorlunda, men inte på alla dom jag bytt.
Amarace

Postby 123 GT » 2012-09-13 12:51

På min 940 var höger hjullager slut, då jag körde rakt fram var det tyst men då jag svängde vänster så det högra hjullagret belastades började det låta.
På en gammal PV jag hade en gång var urtrampningslagret slut, när jag trampade ner kopplingen kom det ljuv musik från lagret och när jag släppte upp kopplingspedalen tystnade det. Jag tror dig då du säger att det rasslar när du släpper upp kopplingen, men det ljudet kan härröra från skiftgaffeln som ligger an mot urtrampningslagret.
AVG
123 GT

Postby gringob23 » 2012-09-29 16:27

Har försökt få de att han lever om så mycket att sluta men de går inte, och så typiskt åker man en gammal jäkla amazon i helgen, pilsner amazon som då ligger i 120 o känns som en ny v70 jämfört med min, jag som försöker få min att gå så tyst som möjligt och så kommer en 10 år äldre pilsner bil och har dubbelt så bra komfort. Är ju inte ett amazonforum, men har amazon högre utväxling eller något? för när vi låg i 120 så man hörde knappt motorn då vi slog av musiken, väldigt tyst. min låter som bara den, inge ventilknack eller liknande utan låter bara mycket. Ljudet kommer frammanför torpedväggen alltså inte avgasläckage bakanför framstolarna, låter som jag har avgasläckage men det har jag jäklar inte haha.. Nå förgasarljud är de inte heller då jag har original luftfilterbox osv. Jag kanske är petig, men jag blir så störd då jag vet hur tysta dom kan vara men min inte är de :(
144-72 | 142-71
gringob23

Return to Original